Page 92 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 92
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

ni destabilizirala. Vprašanje hierarhij se zastavlja tudi v okviru novih alter-
nativnih oblik spolnosti. Diskurz queer utemeljuje tezo o fragmentaciji in
subvertiranju enovite normativne moči v spolnosti (Beasley, 2005: 126),
kar lahko pomeni možnost védnosti in praks, ki ne vključujejo absolutnih
hierarhičnih pozicij moči/nemoči oziroma aktivnosti/pasivnosti in obvla-
dovanja/podrejanja, temveč menjavanje pozicij. Vendar je opisana pretoč-
nost, menjavanje položajev, ki utegne načeti vztrajno hierarhijo v seksual-
nih razmerjih, v heteroseksualnem spolnem vêdenju še težje dosegljiva kot
pri drugačnih spolnih usmeritvah. Normiranje moških in ženskih pozicij
v spolnosti v skladu s pripisanimi moškimi in ženskimi lastnostmi je na-
mreč dojeto kot naravno. Ob tem so morebitne novosti, spolna agresivnost
v drži deklic in žensk, z lahkoto integrirane v tradicionalno spolno paradi-
gmo, zlasti v marketinškem diskurzu (ki je dominanten). Prav pornografi-
zacija spolnosti in druge oblike komercialne seksualnosti tudi sokonstitu-
irajo »izzivalno« spolno vedenje; slednje je skozi svoj žanrski, pornograf-
ski zgled speto s podobami spolno razpoložljivih žensk in s tem ujeto v ide-
ologijo naravne ženske pasivnosti, ki ima lahko tudi agresivne oblike izra-
žanja (angl. passive aggressive).

Konceptualizacija nasilja

Sodobna socialna psihologija govori o novih pojavnostih nasilja, nika-
kor pa ne o njegovem upadanju, sublimaciji. Problematizacija tega družbe-
nega fenomena je pogosto povezana z obravnavo njegovih (novo)medijskih
konstrukcij. Interpretacije samega fenomena nasilja segajo do vse bolj pri-
kritih oblik (običajno gre pri tem za nasilje diskriminatornega govora/izra-
žanja). Hkrati pa postaja sam javni govor v pomenu vladajočega medijske-
ga diskurza mesto vse bolj perfidnega nasilja. Poleg skrajno nazornih pri-
kazov nasilja se tako širijo tudi navidezno sprejemljive ali spregledane obli-
ke. Med slednje sodi t. i. porno chic (»erotika«). Razširjenost konstrukcij
nasilja v kulturi, predvsem komercialnih, pa ni zgolj stvar hiperpotrošni-
ške in neoliberalne družbe; tako kot samo nasilje jih spodbujajo ekonom-
ska kriza in spremljajoči pojavi, kot so revščina in splošna družbena kriza
(prim. Ule, 2009: 267).

Raziskovanje povezave med konstrukcijami nasilja in nasilnimi dejanji
daje ambivalentne rezultate glede neposrednega prenašanja vzorcev nasil-
nega vedenja v življenjsko prakso, precej konsenza pa obstaja pri interpre-
taciji, da uprizarjanje nasilja utrjuje stališča in odnose, ki ga podpirajo. M .
Ule med dejavniki medijskih konstrukcij nasilja, ki so v tem smislu še po-
sebej škodljivi, navaja nekaznovanost za nasilje, nekontekstualizirano nasi-
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97