Page 89 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 89
Problematika porna in drugih konstrukcij sprege seksa in nasilja ... 

nja, zatiranja. Kljub temu, da je upor pričakovani element v določenih do-
bah otroštva in odraščanja, je njegov (destruktivni, nasilni) način konstru-
iran, kulturno vpisan v »maskulinizacijo« vsem tožbam o nasilju v šolah
navkljub in neodobravanju le-tega. Zdi se, da z novimi mediji dobiva nov
zagon, saj ima njegov učinek, »moška slava«, vse večji doseg.

Drug primer, ki se zdi z obravnavanega vidika kompleksen in primeren
za interpretacijo, je (tu že opisan) ponavljajoči se dogodek, ko dekle pošlje
razgaljeno fotografijo fantu, običajno sošolcu ali vrstniku iz šole v upanju,
da bosta vzpostavila intimnejše razmerje, fant pa pošlje fotografijo naprej
prijateljem. Gesta, ki se je z dekličinega vidika nanašala na intimen med-
osebni prostor, je bila zlorabljena za fantovsko dokazovanje spolne uspe-
šnosti.

Tu je medij prav tako pogoj možnosti za zlorabo (posnetek in pošiljanje
fotografije) in del zlorabe/nelegalnega dejanja samega (nadaljnja neželena
diseminacija fotografije). Eden izmed komentarjev v pedagoškem segmen-
tu dobro ilustrira heteroseksistično paradigmatskost primera ne glede na
novomedijsko ozadje zgodbe. Dekliško dejanje (pošiljanje razgaljene foto-
grafije) je bilo opredeljeno kot nepremišljeno, fantovsko (razširjanje foto-
grafije) pa kot premišljeno: dekle se »ni zavedalo«, fant pa se »je zavedal,
kaj dela«. Poteza deklice je razumljena v sferi trpnosti in morda tudi ro-
mantizirane neozaveščenosti, fantovo ravnanje pa je v pridobivanju spolno
dominantne moškosti dobilo strateško dimenzijo, pri čemer ni odveč pou-
dariti, da je obče priznana vrednota obvladovanja v opisani razlagi na stra-
ni fanta ne glede na to, da je njegovo dejanje nelegalno, dekličino pa je ge-
sta legitimne intime, četudi bi utegnil kdo preizprašati njen značaj z vidika
dostojnosti ali na primer dostojanstva.3

Očitno je, da novi mediji ne načenjajo temeljne družbene strukture, v
našem okviru žensko, dekliško/moških, fantovskih odnosov in hierarhič-
nega obrata med odraslimi in odraščajočimi v izobraževanju, ki se lahko
zgodi na polju spola in spolnosti. Zdi se, da so novi mediji prej vir dodatnih
zapletov v obstoječih matricah kot demokratizacije, a naj pri tem vendar-
le opozorimo, da je predmet naše obravnave omejen, ne nanaša se na celo-
vito vlogo in pomen novih medijev v družbi in posebej v odraščanju. Kljub
temu je prav vztrajati pri zadržku do vseh neproblematiziranih, poljudnih
slavljenj novih medijev in njihovih potencialov v razvoju družbe, še zlasti z
vidika spolov, spolnosti in nasilja.

3 J. Strehovec med razpravo o novih družbenih segregacijah, do katerih prihaja skozi nove medi-
je, omenja tudi »kibernetski mačizem« (2007: 191).
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94