Page 70 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 70
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

sebej tam proizvedenih konstrukcij spolnosti in nasilja. Otroke in mlade
je treba spodbuditi, da sprevidijo, kako vsebine v medijih in novih medijih
oblikujejo stališča in vedenje tako v spolnosti kot v odnosih nasploh. Tre-
ba jim je posredovati orodja, s pomočjo katerih bodo lahko namesto ravna-
nja, ki temelji na predpostavkah, domnevah in »spontanih« željah izbrali
delovanje na podlagi informiranih odločitev.

Terminološka platforma: »spolna vzgoja«?

Preden se posvetiva nadaljnji razpravi, se terminološko opredeljujeva do
»spolne vzgoje«; sintagma prevzema preteklo poimenovanje zdaj že opu-
ščenega predmeta v šolskem kurikulumu in je teoretsko preživeta. Sodob-
ni znanstvenoraziskovalni diskurz ponuja možnost ustreznega poimeno-
vanja za označevanje šolskih vsebin na področju spolnosti in z njo poveza-
nih odnosov – ne glede na to, ali gre za enoten predmet ali pa so teme po-
krite v okviru predmetov, kot so biologija, etika, sociologija, psihologija in
podobno.

V študiji s predlogom indikatorjev na področju družbenih možnosti de-
klet in deklic, ki je bila napisana v angleščini in ni bila prevedena, je bil
uporabljen izraz sexuality education (Šribar in Ule, 2008: 21). Čeprav lah-
ko termin education dejansko prevedemo zgolj s slovenskim »vzgoja«, pa
ima kljub temu širši pomen, saj se pogosteje uporablja v smislu vzgoje in iz-
obraževanja. Ustrezen prevod bi se torej moral glasiti »spolno izobraževa-
nje in vzgoja«. A dokončno oblikovani indikatorji so bili tudi uradno pre-
vedeni zgolj z izrazom vzgoja, čeprav je bilo samo polje razširjeno v skladu
z izvorno konceptualizacijo (angl. sex relationship education, sexuality rela-
ted education: »spolna vzgoja in vzgoja o medčloveških odnosih«) (UEM,
2008). Kakor koli že, pomenska širitev na področju oblikovanja politik ni
prinesla terminološke rešitve glede »vzgoje«. Pogosto ostaja enako nepro-
blematizirana tudi terminologija na področju stroke in znanosti (na pri-
mer Jeriček Klanšček et al., 2007: 180).

Vzgoja kot koncept in s tem termin ima močan konotativni pomen, ki
se navezuje bodisi na tradicionalno krščansko, natančneje katoliško mora-
lo ali na polpretreklo zgodovino pristopa k socializaciji otrok in mladine v
okviru socialistično državotvornega državljanstva. Danes pomensko po-
jem vzgoje v smislu kompleksnega usposabljanja mladoletnih z izobraževa-
njem in drugimi vrstami usposabljanja nadomeščata izraza razvoj ali spod-
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75