Page 66 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 66
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

je treba tako dominantno institucijo, kot je heteroseksualnost, braniti tako
vehementno in s tako visokimi vložki?

Namen »spolne vzgoje«, kot piše L. Allen (2004: 154), v različnih zgo-
dovinskih trenutkih posredujejo javni diskurzi, ki določajo družbene in
gospodarske pojave kot »probleme«, s katerimi se je treba ukvarjati. To
pa pomeni, da je bila »spolna vzgoja« vse od svojega začetka dojeta kot
pripomoček za zaustavitev naraščajočih primerov spolnih bolezni, »pro-
miskuitete«, »seksualne deviantnosti« in negativnih učinkov nezažele-
nih nosečnosti. Rezultat tega osredotočanja na različne »družbene proble-
me« je bil, da so pozitivno plat želje in užitka odrinili na stran. Pravzaprav
je bila želja po zunajzakonski zvezi predstavljena kot temeljni dejavnik, ki
je prispeval k tem problemom. Spolni odnos v nekem trenutku postane si-
nonimen z reprodukcijo in tu želja ne dobi več prostora (Diorio in Mu-
nro, 2000). Nadaljnja posledica reproduktivnega poduka, »kako semenči-
ca oplodi jajčece«, je ta, da se spolna dejavnost izenači s heteroseksualno-
stjo, kar vodi v osredotočenje na kontracepcijo, penetracijsko spolnost in
nosečnost (Thorogood, nav. po Allen, 2004: 154). In drugič, spolna aktiv-
nost se konstituira kot nevarna, kot »tvegan posel«, ker se prioriteta po-
deli potencialno negativnim posledicam spolne dejavnosti nad pozitivni-
mi (Allen, 2004: 154). In končno, podobe teles, ki se uporabljajo pri pou-
ku, so medikalizirane, telesa so nekako raztelešena, genitalije označene kot
»reproduktivni organi« (ibid.), kar spet potegne pozornost od seksualizi-
ranih zunanjih obrisov telesa k njegovi reproduktivni funkciji.

L. Allen opozarja (2004: 155, in nasl.), da poseben problem take zasno-
ve zadeva dekleta, ker jim odreka subjektno pozicijo, s katere bi lahko ak-
tivno izbirale (pogosto so predstavljene kot pasivne sprejemnice moške že-
lje, težje naj bi dosegale spolni užitek kot fantje itn.). Poleg tega pa je vklju-
čitev diskurza erotike pomembna tudi za fante. L. Allen je s svojo raziska-
vo ugotovila, da je skoraj tri četrtine fantov v vzorcu svoje znanje o spolno-
sti pridobivalo v pornografskih revijah, to znanje so označili kot »zelo ko-
ristno« (medtem ko približno isti delež deklet ni nikoli konzultiral tovr-
stnih revij). Tako bi vključitev diskurza erotike pozitivno vplivala na (oba)
spola, saj bi pri dekletih odpravila morebitno neuspešno posredovanje ob-
čutka osebne moči, pri fantih pa pomagala razrahljati izraze hegemonske
moške heteroseksualnosti, ki omejujejo alternativne izraze moške seksual-
nosti, hkrati pa tudi odvzemajo moč njihovim partnerjem. Poleg tega di-
skurz erotike,5 oziroma bolje, seksualnih privlačnosti in užitkov poma-

5 Erotičnost ima v mladostniškim žargonu (denimo »hot«, »hudo«) in pojmovanju razsežnosti antičnega
erosa, vitalne življenjske sile, ki ni nujno povezana z neposrednimi seksualnimi zaznavami in čutenji.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71