Page 64 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 64
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

Zelo nerazdelana oziroma pomanjkljivo obravnavana pa ostaja sfera šol-
skega informiranja in vzgoje mladih na področju seksualnosti in spolne-
ga zdravja. Slovenija je tako poleg Malte edina država, ki ni bila vključe-
na v kompleksno raziskavo o spolni vzgoji v osnovnih in srednjih šolah; ta
je bila objavljena leta 2006, opravljena pa je bila s sredstvi WHO v izvedbi
mednarodne nevladne mreže International Planned Parenthod Organiza-
tion (IPPF, 2006). Prav tako je izostala iz pregleda izobraževanja na podro-
čju spolnosti in medosebnih odnosov Eurydice iz leta 2009, ki so ga opra-
vili v Veliki Britaniji (NFER, 2009). Ob tem ne bo odveč podatek, da sta
v zajemu in interpretaciji podatkov, ki imata globalne razsežnosti, vključe-
ni dve geografsko-politično primerljivi državi, Poljska in Madžarska. Za-
nemarjanje pomena teme spolnosti in medosebnih odnosov v izobraževal-
nem sistemu ima še toliko bolj negativne učinke, saj se otroci in mladi se-
znanjajo s tema temama predvsem preko medijskih in drugih komunika-
cijskih, zlasti pornografskih konstrukcij, hkrati pa niso opremljeni za smo-
trno opredeljevanje do teh podob. Nezadostno je namreč tudi izobraževa-
nje in oblikovanje kompetenc odraščajočih na področju medijev, predvsem
v smislu proaktivnega odnosa (kar kampanje za ozaveščanje mladih na tem
področju le slabo nadomeščajo, saj predvsem opozarjajo na tveganja). Tako
so na primer merila za izbirni predmet na temo medijev v okviru programa
osnovnošolskega izobraževanja strokovno, z vidika poznavanja in ustvarja-
nja medijev in medijskih vsebin, sicer lahko povsem relevantna, a ne upo-
števajo (z izjemo nekaj referenc na internet, ki so uvrščene pod poglavje Te-
levizija) kompleksnega pomena in vloge novih medijev v življenju otrok in
mladih (gl. Košir et al., 2006). Hkrati se je treba vprašati, v kolikšni meri
lahko uporaba generičnega moškega spola, ki je dejstvo omenjene priroč-
niške »vzgoje za medije«, spodkoplje vsako resno obravnavo diskrimina-
tornih vlog in statusov spolov v informativnih/množičnih medijih (in no-
vih medijih).

Tradicija pretežno feministične literature razkriva, da v večini progra-
mov t. i. spolne vzgoje (sexuality education) prevladuje deerotizirana in kli-
nična oblika izobraževanja in da torej umanjka »diskurz želje« (Allen,
2004: 151, in nasl.).2 Običajno spolna vzgoja enači spolno zdravje z odso-
tnostjo spolno prenosljivih bolezni in nezaželenih nosečnosti (pri čemer je
razpon sredstev, s katerimi bi to dosegli, širok: od zagovarjanja abstinen-
ce do bolj odprtih, »liberalnih« usmeritev in kurikulumov). L. Allen de-
nimo predlaga vključitev diskurza erotike, ki bi vključeval ugotovitev, da
so vsi mladostniki/-ice, ne glede na spol in spolno identiteto (transgender,

2 Terminološko in konceptualno izraz »spolna vzgoja« preizprašava v nadaljevanju.
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69