Page 58 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 58
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

ja zgodbe informatorske osebe je vpisana v deskripcijo, saj jo naredi intele-
gibilno na določeni ravni pojmovanja, ki ga s tem utrjuje (če parafrazirava
M. Ramšak, 2003: 151). Hkrati pa je taka predpisovalna razsežnost vsebi-
ne značilna tudi za »zgodbo« raziskovalke in raziskovalca. V predhodnih
epistemoloških in metodoloških izhodiščih in tezah sva obravnavali pro-
blematiko pristopa k vednosti in same konceptualizacije raziskovalnih ka-
tegorij, ki se prav tako dotikata etike, tule pa se soočava tudi s povsem kon-
kretnim problemom, kako zapisati paradigmatsko, a »živo« zgodbo in se
pri tem držati izbranih etičnih načel. Na izziv sva naleteli pri svojem pro-
jektnem delu,11 lotili pa sva se ga tako, da sva povezali problematiko iden-
titete in človeške integritete vira v znanstvenem raziskovanju in razumeva-
nje učinkov diskurzov na utelešene »usode«. Teza o substancialnem delo-
vanju govora je bila v okviru nekaterih konkretnih študij primerov kot re-
alna možnost povsem nazorna in prozaična. Poročila o nasilju in spolnem
nasilju nad otroki in med njimi ter otrok nad učiteljicami/-ji bi skozi pre-
poznavnost vira in zgodbe lahko dobila povsem neželeno razsežnost.

Če bi opisali pogoje možnosti za reprodukcijo nasilja in spolnega nasi-
lja (ne glede na to, ali se to reproducira z utrjevanjem nasilniškega ali žrtve-
nega položaja) s pomočjo konkretnih, dejanskih primerov, bi mnogokrat
nehote implicitno predpostavljali tudi življenjski potek vpletenih oseb.
Kljub temu, da določene življenjske okoliščine ustvarjajo pogoje za dolo-
čeno »usodo«, pa gre za možnost (lahko tudi verjetnost), ne pa nujo. Pre-
ko pojmovanja neposrednosti, vzročnosti vezi med družbenimi in kultur-
nimi pogoji in razvojem individualnega življenja se oblikuje matrica za re-
produkcijo družbenostrukturnih razmerij. Temu se je treba izogniti, hkra-
ti pa je pogoje življenja, v našem primeru otrok in odraščajočih, dobro ilu-
strativno, konkretneje opisati. Da bi najin diskurz odseval obe zahtevi, tj.
zahtevo po nazornosti na eni in spoštovanje integritete in individualnosti12
nosilcev/-k zgodb na drugi strani, sva se odločili za dva pristopa. O konkre-
tnih primerih, ki so se ponavljali, poročava v obliki opisa fenomena. Poseb-
ne dogodke, ki pa so vendarle povezani s trendi v socializaciji otrok (če slo-
venski prostor primerjava s tujino), pa zapisujeva shematizirano in v nizu
izstopajočih primerov.

11 Na tem mestu se nanašava na projekt »Profesionalno usposabljanje strokovnih delavcev
v vzgoji in izobraževanju v letih 2008/2011 na področju socialnih in državljanskih kompe-
tenc« in na tematski sklop 6 v tem okviru: Prepoznavanje in preprečevanje nasilja. Projekt vodi
Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani, financira pa ga Ministrstvo za šolstvo in šport RS.
12 Z »individualnostjo« se ne nanašava na neoliberalni koncept domnevno svobodne
posameznice in posameznika; s tem terminom opredeljujeva specifičen in kompleksen, neulov-
ljivo individualiziran splet družbenih in kulturnih okoliščin, ki konstituirajo individuum.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63