Page 54 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 54
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

Etika

Etika raziskovanja je predmet razprav in opredelitev zlasti v povezavi z
odnosom do informatorjev/-k, respondentov/-k, posebej še pri etnograf-
skih metodah, kjer je odnos poosebljen in identiteta v procesu pripove-
di neprikrito pričujoča, nabor podatkov izčrpnejši in najpogosteje pove-
zan z zasebnostjo. Posledično so okviru etnologije in antropologije poklic-
ni kodeksi in norme raziskovalnega védenja znanstveno priznana temati-
ka, ki pa se ne dotika samo problematike informatorskih oseb. M. Ramšak
v uvodnem delu monografije o študijskem primeru življenjskih zgodb Por-
tret glasov navaja tri tematska področja oziroma »osnovna načela« etno-
grafske etike; prvo se nanaša na »nosilce informacij« oziroma na infor-
matorsko ali ciljno skupino (objekt raziskovanja). Drugo zadeva odnos do
kolegov/-ic, in kot v nadaljevanju izpostavi avtorica, gre v tem primeru tudi
za problematiko preverljivosti in nadaljevanja znanstvenega dela; tretje na-
čelo pa je povezano z odnosom raziskovalnega subjekta do »sponzorjev«,
tj. instanc financiranja (2003: 128).

Informatorska skupina iz etične perspektive odpira vrsto refleksij, ti-
sta najpogostejša pa je praviloma povezana z normami človekovih pravic,
ki so tudi zakonsko opredeljene. Gre za tajnost podatkov in spoštovanje
človeške integritete, pri čemer utegne neetično ravnanje povzročiti moral-
no škodo (lahko pa tudi povsem oprijemljivo škodo v konkretnih odno-
sih osebe, ki informira). Razmerje, ki to škodo lahko povzroči, je razmerje
izkoriščanja, ki mu avtorica zoperstavlja Kantov moralni imperativ (ibid.:
126). Zdi se, da je prvi napotek, ali bolje, obveznost raziskovalke in razi-
skovalca v situaciji pred pridobivanjem osebnih informacij dobiti privolje-
nje govorca/-ke ali pisnega pričevalca/-ke in mu/ji zagotoviti anonimnost.
Pravilo, ki se v navedenem delu postavlja v povezavi z življenjsko zgodbo,
velja za vsako etnografsko in, širše, kvalitativno metodo, ki temelji na per-
sonificiranem odnosu in pri kateri je identiteta informatorske osebe zna-
na. Zahteva po etični drži raziskovalcev in raziskovalk, njena ustreznost, ki
je eno od meril za kakovost znanstvenoraziskovalnega projekta, običajno
ni sistematično razdelana in običajno (vsaj na »naših«, feminističnih, so-
cioloških, antropoloških raziskovalnih področjih) zadostuje izjava o etič-
nem odnosu do informatorskih oseb in navedba v smislu, da so osebni po-
datki zavarovani in viri v raziskovalni študiji neprepoznavni. Enako velja
za etičnost pristopa k obravnavanim kvalitativnim metodam, ki se upora-
bljajo za pridobivanje podatkov v okviru različnih strokovnih dejavnosti,
na primer v trženju ali zdravstvu (Kreuger in Casey, 2000; Family Health
International).
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59