Page 50 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 50
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

dnjem sklopu predstavljava konceptualni pristop, ki je vendarle ključen za
najino delo, povezan pa je ne le s koncepti, temveč tudi z besednjakom, ki
ga uporabljava. Kot sledi, metode študija konceptualizacij (in dekonceptu-
aliziranja) ni možno vezati na eno vedo ali področje.

Konceptualni pristop

Na tem mestu nekoliko podrobneje pojasnjujeva konceptualni pristop,
kot se aplicira v antropologiji; izhodišče je študija Konceptualni pristopi
k študiju spola na področju izobraževanja (Conceptual Approaches to Stu-
dying Gender in Education) avtoric J. P. Goetz in L. Grant. Kljub multi-
disciplinarnosti metode konceptualnega pristopa je vendarle opaziti raz-
like glede na to, ali se uporablja na primer v okviru empirične sociologije
ali pa v feminističnih študijah, vključno z antropološkimi. V nadaljevanju
te metodološke refleksije pa uvajava še konceptualni pogled na nove medi-
je z vidika tehnologije oziroma vloge objektov informacijsko-komunikacij-
ske tehnologije.

J. P. Goetz in L. Grant v obravnavi družboslovnega konceptualnega pri-
stopa, aplikabilnega v antropologiji spolov in izobraževanja, poudarjata
analizo strukturnih pogojev in preučevanje simbolnih družbenih proce-
sov, ki se je oblikovala v okvirih strukturalizma. »Strukturalni funkcio-
nalizem« kot družboslovna teorija za razumevanje strukturnih relacij v
družbi4 je (poleg »kulturne ekologije«) rojstno mesto dveh tudi v huma-
nistiki težko pogrešljivih konceptov obravnave spolov: spolna vloga in sta-
tus (spola).

Simbolna raven družbenega življenja (»simbolni procesi«) pa se v
obravnavanem okviru pojasnjuje z »družbenim interakcionalizmom« in
»družbeno in kulturno reprodukcijo«. Obravnavata ju med seboj preple-
teni raziskovanji družbene in kulturne reprodukcije (tu gre za preučevanje
utrjevanja in transmisije ideologij, ki podpirajo vztrajno neenako spolno
razmerje v šoli, in primerjavo spolnih stratifikacij v šoli in širši družbi) in
družbene interakcije (izmenjave med akterji/-kami, ki vodijo do različnih
izkušenj v izobraževalnem okolju in v raznolikost socializacij v vloge odra-
slih žensk in moških). Teme študij interakcije so:

– izkušnje v formalnem in neformalnem izobraževanju, ki odkrito in
prikrito prispevajo k vzdrževanju obstoječih spolnih razmerij

4 Raziskovanje, kako spolne vloge korespondirajo z družbenimi institucijami in strukturami,
kako družbene skupine pojmujejo/uporabljajo spol, da organizirajo vloge, statuse, norme in
vrednote (prim. Goetz in Grant, 1988: 183–184).
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55