Page 52 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 52
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

Kot je razvidno iz pričujočega »popisa« usmeritev in tematik koncep-
tualnega pristopa k antropologiji spola in izobraževanja, ni zabeležiti raz-
lik z aparatom, ki ga uporablja feministično raziskovanje ali, denimo, kri-
tična analiza družbe, kot je aplicirana v študije spolov in feministično re-
fleksijo. Kljub temu pa je treba opozoriti na določen poudarek, ki je videti
domena teh, slednjih področij. Gre za previdnost in refleksivnost v uporabi
pojmovnega aparata in konceptualizacijah ter dekonstruiranjih temeljnih
pojmov in kategorij, kot so spol, ženske/žensko, moški/moško, spolna raz-
lika, subjekt, identiteta, diskurzivno/simbolno. Prav analiza tega nazadnje
navedenega koncepta, koncepta simbolnega, privede tu na področje, ki je
v fokusu najinega raziskovalnega interesa – materialna raven konstrukcij
spolov in sprege spolnosti in nasilja.

Težko bi bilo namreč razviti misel, da se na obravnavanem polju gibljeva
pretežno na ravni (razlage) simbolizacij. Odnosi med ljudmi, znaki/pome-
ni in stvarmi (vključujočimi materialno razsežnost prostora, kot je na pri-
mer razred ali šola) so lahko danes v ločitvi mišljeni samo v obliki sheme;
pri strukturiranju na objektni in simbolni svet v sodobnem družboslov-
ju/humanistiki gre bolj za pripomoček mišljenja kot razumevanje samo. V
tem smislu se velja opredeliti do družboslovne teorije, ki postavlja objek-
te v interpretativno središče (objekti kot osrednji akterji) razumevanja so-
dobnih družb (ta teoretski trend v razlagi novih medijev opisuje B. Luthar,
2007).

Materialne stvari so za družbene vede bodisi v celoti zunanje okolje ali objek-
tivni svet bodisi simbolna artikulacija družbenih razmerij. Tako materialnost
včasih ostaja okolje zunaj subjekta, drugič ljudje stopajo v interakcijo z ločenimi-
mi objekti, ali pa se materialne objekte uporablja kot orodja, ki povečajo člove-
ško instrumentalnost, torej kot akterjev podaljšek (ibid.: S7).

Vloga tehnopredmetov v sodobnem družbeno-kulturnem okolju je bila
s feministične teoretske perspektive raznoliko tematizirana, pomembno je
zlasti razumevanje vitalne spetosti objektov (ne le njihovih pomenov) in
človeškega delovanja ter čutenja (prim. Haraway, 1999).5 Enako zanima-
nje za objekte je zaznati v socioloških študijah kulture. Pripoznano je na

5 Najbolj slaven primer je nedvomno »Kiborški manifest« D. Haraway (1999, v orig. izšel leta
1985), v katerem D. Haraway vpelje kiborga (kiborginjo) kot mejno bitje, križanca med strojem
in organizmom, a hkrati ne kot nekaj (do)končanega, pač pa nekaj, kar se nenehno transformira
in misli na novo. Kiborg je figuracija (ne sicer edina v njenem »kritično-teoretičnem ZOO-ju«,
kot pravi sama), ki zahteva, da razmislimo o vidikih komunikacijskih sistemov, o spajanju organ-
skega in tehnološkega, saj so komunikacijske tehnologije in biotehnologije »odločilna orodja, ki
na novo izdelujejo naša telesa« (Haraway, 1999: 264). A kiborg ne pomeni hkrati kar vsakega
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57