Page 46 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 46
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

ali bolje, sestavni del in učinek konceptualizacije sodobnega nomadskega
subjekta, ali ustrezneje, nomadskega subjektiviranja.

Geografija vednosti, ki jo raziskujoča posameznica ali posameznik osva-
ja na področju humanistike in družboslovja, je odvisna tudi od želje po
ozaveščanju in razumskem obvladovanju določenih mikrosfer, ki ležijo
v preseku med »zasebnim« in »javnim«.1 Ravno želja je porok zavzeto-
sti v raziskovanju. Rečeno z drugimi besedami, šolsko polje in (novi) me-
diji so tisto, kamor želiva spoznavno intervenirati na podlagi predhodno
argumentirane teze, da konstrukcije spolov v medijih/novih medijih in
vzgoji in izobraževanju s simbolne, imaginarne in materialne (telesne in
tudi objektne, za slednje gl. Luthar, 2007) ravni sooblikujejo in reciklira-
jo mnogotere matrice družbenega in individualnega bivanja, ki vključujejo
spolno hierarhijo in diskriminacijo. Obenem je treba opozoriti, da je ume-
ščanje konstrukcij pornoseksualnosti in nasilja med sfero zasebnega/inti-
me in javnega logična tudi glede na eno od značilnosti novih medijev in nji-
hove uporabe; tu so se, kot dokazuje J. Strehovec, »premešale karte« med
omenjenima področjema človeškega življenja (2007: 20).

Glede na to, da statuse in vloge spolov, s poudarkom na ženskah, dekle-
tih in deklicah,2 zaznavava, razumeva in analizirava z vidika vladajočega
hierarhičnega razmerja, je eden najinih osrednjih delovnih konceptov moč
– vidna, prepoznavna in preverljiva oblast, ki pa deluje na mnoge načine
in v okviru različnih mikrolokacij (ponotranjenj in/ali utelešenj). Razmer-
ja oblasti v spolni ureditvi3 so najprej prepoznavna v vladajočem, nepro-
blematiziranem binarnem opredeljevanju moških in žensk, ki je značilno
tudi za danes tako politično in finančno podpirano in promovirano pre-
gledno kvantitativno raziskovanje, vključujoče ogromne mednarodne na-
bore podatkov.

1 Z narekovaji opozarjava na specifično ideološko zaznamovanost te delitve. Že drugi feministični
val je v šestdesetih letih dvajsetega stoletja opozoril na delovanje oblasti, torej nečesa, kar navidezno
pripada sferi javnega, v vseh porah zasebnega. Ta misel je bila najbolj odmevno artikulirana v geslu
»osebno je politično«, v teoriji pa je bila nato, kot vemo, elaborirana v delu M. Foucaulta.
2 Nekatere teoretičarke oporekajo izrazoma dekle/dekleta in ju nadomeščajo z izrazom mlade
ženske, da bi na ta način oblikovale predstavo o njihovi vključenosti in kompetencah (oz. da bi
jih pozicionirale kot ospoljene subjekte).
3 Spolna ureditev je v sociologiji in feministični teoriji sintagma, ki je mestoma izpodrinila izraz
patriarhat; slednji označuje družbeno strukturo, institucije in diskurze, skozi katere moški
nadzirajo ženska telesa in žensko delo ter družbo spolno segmentirajo. Ob tem v velikem delu
feministične teorije velja, da je spolna delitev povezana z razredno delitvijo. Pomensko oznaki ni-
sta povsem identični: spolna ureditev implicira variabilnost družbenega odnosa med spoloma, in
to tudi v okviru dominantnega, patriarhalnega spolnega režima (Pilcher in Whelehan, 2004: 93).
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51