Page 44 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 44
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

Tega ne razumeti preveč esencialistično (zgoraj sva že govorili o »žen-
skem« in »feminističnem«), pač pa kot izhodiščno točko ali obrat neke
ustaljene perspektive. Kot piše E. D. Bahovec v zvezi z epistemološkim bo-
jem feminizma: najprej spopad s kategorijo samoumevnega, z vsem, kar se
kaže kot dano, naravno in nespremenljivo: »z vsem, kar se zgolj kaže in je
zato nekaj zavajajočega«. Zato je treba problemu ničelne stopnje – ki je,
kot rečeno, iskanje ženskih imen in njihovo »vpisovanje« v zgodovino –,
problemu odsotnosti njegove epistemologizacije dodati še nujnost femini-
stičnega spopada z zdravim razumom (Bahovec, 2007: 35–36).

Problem multiplih, delnih, kontingentnih in umeščenih vednosti je treba
rešiti na tak ali drugačen način in D. Haraway skoči s spolzkega droga dok-
trine objektivnosti (Haraway, 1999: 301) tako, da opusti privilegirano ve-
dnost v prid delnih pogledov in družbeno umeščenih vednosti, a je še vedno
ujeta v dilemo, da delni pogledi niso vsi enaki, da so nekateri »resničnejši«
od drugih. Tako pusti merila »znanosti« ali veljavnosti prav tako politično
in epistemološko problematična. Vseeno pa se odmika od realističnega poj-
ma stališč, ko trdi, da ljudje sicer lahko gledajo s podrejenih pozicij, to pa ne
pomeni, da so ti pogledi nujno zanesljivi ali nedolžni: »Pozicioniranja pod-
vrženih niso izvzeta iz kritičnega razmisleka, dekodiranja, dekonstrukcije in
interpretacije.« (Haraway, 1999: 305.) »Podreditev ni temelj za ontologijo
[…] ni neposrednega pogleda s stališča podvrženih.« (Haraway, 1999: 309.)
Prakse pridobivanja vednosti nasploh nenehno generirajo objekte, vprašanja
in izkušnje, ki so zelo realni, ki imajo etične in politične implikacije, zato jih
ne moremo šteti za nedolžne (Prins, 1995: 356).

Gledanje od spodaj ni rešitev, ker še vedno pušča feministke s proble-
mom razbiranja (making sense) tega, kar je videti (kot rečeno, D. Haraway
zavrača tako realizem kot tudi relativizem). Razlike med delnimi vednost-
mi so pomembne – ker vsaka delna perspektiva ne zadošča. D. Haraway
poskuša trditi, da so nekatere oblastne zgodbe »boljše« kot druge, ne spe-
cificira pa kakih splošnih meril za ugotavljanje, kaj konstituira »resničnej-
še« ali »boljše«. To kaže na napetost glede veljavnosti in med epistemolo-
gijo in politiko (Ramazanoğlu, 2002: 76–77).

rane lokacije, ampak ga lahko dosežejo tudi tisti/tiste raziskovalke/-ci, ki so pozorni do življenja
neprivilegiranih, ne glede na to, kakšna je njihova družbena pozicija (Grasswick in Webb, 2002:
193).
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49