Page 30 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 30
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

riziran ventrilokvist za objektivni svet, tu ni njegovih mnenj, predsodkov,
ki bi izvirali iz njegovega utelešenja. In tako ima izredno moč, da vzposta-
vlja dejstva.

Skromnim ženskam pa je po drugi strani odvzeta epistemološka dejav-
nost (agency) in so nevidne za druge. Ta vrsta nevidnosti – izvirajoča iz te-
lesa –, ki so jo ženske ohranile, povzroča zdrs v to, da so dojete kot »su-
bjektivne«, da torej poročajo samo o sebi, imajo predsodke, niso objektiv-
ne. Epistemološka dejavnost (agency) gospodov (sic!) vključuje posebno vr-
sto transparentnosti. Rasno, spolno in razredno zaznamovane osebe mora-
jo storiti še marsikaj, da bodo postale podobno transparentne, da bodo ve-
ljale za objektivne, skromne pričevalke sveta, in ne svojega »predsodka«
ali »posebnega interesa«. Biti objekt pogleda, ne pa »skromen«, samo-
neviden vir videnja, pomeni, da ti je odvzeta dejavnost (agency) (Haraway,
1997: 32). Ta uvid – ki ga D. Haraway kasneje razdela v doktrino t. i. teh-
noznanosti (prim. Haraway, 1997, Haraway, 1998: 155, in nasl.),22 refor-
mulira pa tudi pričevanje, ki poslej pomeni omejeno prakso – lahko šte-
jemo za pomemben prispevek k razgradnji nekaterih okorelih konceptov
(kot je denimo objektivnost).

Spolzki drog uporabne doktrine objektivnosti

Ker so vprašanja »resnice« in »znanstvene veljavnosti« tu osrednje-
ga pomena, se je treba dotakniti še nekaterih drugih delčkov v mozaiku
objektivnosti, ki odločilno obeležuje t. i. zahodno znanost, hkrati pa je to
tudi pomembno feministično vprašanje.

Feministično preučevanje pojma objektivnosti je morda najpomemb-
nejši primer tega, kako so se feministke spopadle z izzivom spraviti svo-
je družbene opise znanstvene prakse z normativno nalogo prizadevati si
za boljšo znanost. D. Haraway (1999: 294) pravi, da »so uradne ideolo-
gije o objektivnosti in znanstveni metodi še posebej slabi vodniki po tem,
kako znanstvena vednost dejansko nastaja. Tako kot to velja za vse nas, ve-
lja tudi za znanstvenike, da je med tem, kar verjamejo ali pravijo, da verja-
mejo, in tem, kar zares počnejo, zelo malo ujemanja.« Feministična filozo-
fija, ki posveča pozornost prevladovanju spolnega predsodka v dejanskih
znanstvenih praksah, je uvidela, da nam je poziv k nekoč prevladujočemu
idealu znanstvene objektivnosti kot vrednostne nevtralnosti le malo v po-
moč, če hočemo razumeti, kako naše znanstvene prakse dejansko funkci-

22 Bistvene značilnosti feministične tehnoznanosti so denimo: demokracija, t. i. stroga objek-
tivnost, ki je zavezana procesom človeške enakosti, sestavljena iz samokritičnih vednostnih pro-
jektov (Haraway, 1997; Haraway, 1998: 156).
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35