Page 22 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 22
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

Gornja delitev na »prave« in »neprave« je sicer groba in morda tudi
poenostavljajoča, ne glede na to, s katerega konca jo beremo, vendar ima
vsaj majceno zrno soli, ki se kaže kot potencial za razvijanje pozornosti v
več smeri, tudi v smeri morebitnega poenostavljanja feminističnega ukvar-
janja z znanostjo. Denimo, kritika slabe znanosti utegne zdrseti v skrajno
doktrino, da so vse znanstvene izjave (produkti »moške« znanosti) zgodo-
vinske izmišljije, ki jih je oblast spremenila v dejstva, in pripelje do težav,
ko je treba začeti proizvajati znanost, ki bi bila resničnejša in boljša (Hara-
way, 1999: 130). To lahko na epistemološki ravni (kar je mamljivo, a zelo
sporno) pomeni diferenciacijo dveh epistemoloških sistemov: »uradnega,
v katerem prevladujejo moška racionalnost in načini delovanja, skozi ka-
terega se uveljavljajo patriarhalni interesi, in drugega, ki je vdelan v vsak-
danje dejavnosti in izkušnje žensk, ki so izključene iz javnega/političnega
diskurza« (Currie,1992: 354, in nasl.).8 Ta dihotomija se pogosto ponuja
kar sama, je pa problematična, saj poleg tega nekako predpostavlja, da slaba
znanost, zgoraj omenjeni prvi epistemološki sistem, ni vzniknila naključ-
no, ampak sistematično.

Ali bi morale feministke potemtakem proizvajati zrcalne zgodbe ne me-
neč se za retorično dediščino patriarhalnega glasu oziroma sprožiti episte-
mološko revolucijo, ki ne bi bila na noben način povezana z zgodbami, ki
nam jih je povedal patriarhalni glas? Feministična »teoretična težava« je
prav v tem: ali je treba raziskovati na način, soroden obstoječim teorijam
reprezentacije, ali razviti radikalno nove in kako?

A vse skupaj bi tu raje zastavili nekoliko drugače: da feministično razi-
skovanje temelji na kritičnem odnosu do tradicionalnih znanstvenih izjav
kot univerzalnih resnic, kar lahko vodi v boljšo, odgovornejšo in, denimo,
globalno pravičnejšo znanost. Tu gre za resna, konceptualno razvita preu-
čevanja, ki so sposobna tudi samorefleksije in samokritike. Vprašanje je, ali
za epistemologijo sploh lahko označimo kar koli manj strogega, čeprav se
vedno znova najdejo očitki, ki kot bistvene značilnosti feministične episte-
mologije navajajo:9 politično korektnost, s katero naj bi preprosto pome-
tli z resnicami, ki so neprijetne za feministično agendo; tribalizem, kar po-
meni, da vse ženske in vse feministke mislijo enako, žensko pa je sploh ena-
ko feministično, obstaja tudi neki »ženski« epistemski stil; samouničujoč

8 Subjektivna vednost pogosto izzveni v trditev o relativnosti vse vednosti. Pozicija, v kateri sub-
jektivnosti ne ovira nikakršna objektivnost ali težnja po njej, sicer lahko hitro zdrsne v čisti sub-
jektivizem, v katerem vednostne trditve temeljijo izključno na občutjih, mnenjih, preferencah
ipd. (Currie, 1992: 344).
9 Gl. Pinnick et al., 2003, in natančno (in dokaj utemeljeno) zavrnitev vseh teh očitkov v An-
derson.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27