Page 18 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 18
 Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije

na načinih, na katere so vedoči/spoznavajoči partikularni in konkretni, ne
pa abstraktni in univerzalni. Z drugimi besedami, vedno smo vpleteni v
družbena razmerja, ki so v splošnem hierarhična, pa tudi zgodovinsko in
kulturno specifična, kar – poenostavljeno – vpliva na to, kako razbiramo
svet okoli sebe. Ti načini pa so nadalje pomembni za epistemološke proble-
me in naše razumevanje izrazov, kot so »objektivnost«, »racionalnost«,
»vednost« (Janack, 2004), pa tudi »napredek«, »izkustvo« ipd. – izra-
zov, ki se običajno zdijo samoumevni in nespremenljivi (kot da so tu od
nekdaj). Te feministična teorija kritično vrednoti in postavlja pod vprašaj
njihovo univerzalno veljavnost in vrednost.

Feministično epistemologijo opisujeva – sicer ohlapno – kot pristop k
epistemologiji, in ne kot šolo ali enotno teorijo, ki poudarja epistemsko po-
membnost spola. Spol uporablja kot osrednjo kategorijo v razpravah in re-
konstrukcijah epistemskih praks, norm in idealov. Seveda ne trdiva, da so
vse predpostavke, problemi in teme, ki jih navezujeva na feministično te-
orijo in epistemologijo, izključno v domeni feminizma, pojavljajo se tudi
v drugih epistemologijah in filozofskih tradicijah (Janack, 2004; Felski,
2000: 198), marveč da jim je prav feminizem podelil specifično dimenzijo
in razvil specifične – nove – premisleke. Ta heterogenost polja feministične
epistemologije je nemara tudi razlog, da je težko opredeliti, v katero smer
se razvija ali bi se morala razvijati. Ker nama zasnova ne dopušča podrob-
ne predstavitve obsežnega korpusa del s tega področja, se omejujeva na ne-
katera temeljna izhodišča in pojme, druga pa izpuščava ali se jih zgolj dota-
kneva, kar včasih pomeni tudi vzeti kaj iz konteksta in predstaviti, kot da
bi bila to »cela zgodba«.

Projekt feministične epistemologije je torej razložiti povezave med kon-
strukcijo vednosti ter družbenimi in političnimi interesi. Povezava vedno-
sti in oblasti, torej raziskovanje povezav med zatiranjem po spolu in pra-
ksami iskanja vednosti, in ugotovitev, da je legitimizacija vednostnih trdi-
tev intimno povezana z omrežji dominacije in izključitve, je epistemološka
vprašanja premaknila z obrobja posameznih disciplin v središče sodobne
kulture (Lennon in Whitford, v Lennon in Whitford 1994: 1).3

3 Odsotnost razmisleka o povezavah vednosti in oblasti vodi v prepričanje, da imajo znanstveni-
ki v lasti znanost, občasno pa sicer ujamejo vdiralce, ki poskušajo izvleči kulturne implikacije,
ne da bi si prej pridobili ustrezno znanstveno izobrazbo (zato naj bi bila denimo mogoča Soka-
lova prevara). Po drugi strani pa so znanstveniki upodobljeni kot skromni garači, katerih pris-
tojnosti ne segajo čez meje laboratorija. Vidimo, kako znanstveniki položijo celoten zemljevid
človeškega genoma na prag javnosti, potem pa se hitro umaknejo k svojemu naslednjemu pro-
jektu, ne da bi se vključevali v politične implikacije tega, kar so storili. Tu je čistost (odsotnost
političnih odločitev) zelo blizu božanskosti (Fuller, 2002: 96).
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23