Page 82 - Polona Tratnik, Transumetnost. Kultura in umetnost v sodobnih globalnih pogojih, Digitalna knjižnica, Dissertationes 10
P. 82
 Transumetnost

ko je bila filozofija sintagmatična.«33 Vendar pa Kuhn obenem pokaže, da
se tudi znanost ne more zadovoljiti z enostavnim linearnim časovnim za-
poredjem, s stratigrafskim časom, ki izraža prej in potem v redu nalaga-
nja stvari, temveč »razgrinja znanost zares serijski, razvejan čas, kjer ‚prej‘
(predhodno) označuje vedno viličenja in prelome, ki bodo sledili, ‚potem‘
pa retroaktivna ponovna veriženja: od tod povsem drugačen videz znan-
stvenega napredka.«34 Zato pa s trditvijo, da je Kant prelomil z Descarte-
som, pomeni iz filozofije delati znanost. A ključni problem po njunem ni v
razmerju med znanostjo in filozofijo, temveč »strastno razmerje med zna-
nostjo in religijo, kakor ga vidimo v vseh znanstvenih poskusih poenotenja
in univerzalizacije v iskanju enotnega zakona, enotne sile, enotne interak-
cije. Znanost se približuje religiji po tem, da funktivi niso pojmi, temveč fi-
gure, ki se prej kot s prostorsko intuicijo definirajo z duhovno napetostjo.
Nekaj figuralnega je v funktivih, kar tvori nekakšno ideografijo, značilno
za znanost, in ki že iz gledanja dela branje.«35

V modernosti je nastalo razlikovanje med raziskavami in raziskovalci v
naravoslovni znanosti in humanističnimi ter družboslovnimi raziskoval-
ci, pri čemer so raziskave v naravoslovnih znanostih praviloma dražje zara-
di orodij in materialov, nujno pa tudi vključujejo kompleksne in sofisticira-
ne tehnologije in uporabljajo ustrezna okolja. Raziskovalci v naravoslovni
znanosti so bolj medsebojno odvisni in so morda bolj podvrženi standar-
diziranim tipom raziskav. Obenem pa se v zadnjih desetletjih potrdi nena-
ravnost znanosti in tehnologije ter nemožnost njune družbene neodvisno-
sti – razumeti znanost kot družbeno prakso, prav tako tudi umetnost, po-
meni ovržbo modernega mita o »čistosti« (kot družbene oziroma konte-
kstne neodvisnosti) ene in druge sfere. Po Pierru Bourdieuju je potrebno
znanost razumeti kot rezultat dejanj posamičnih raziskovalcev, ki nasto-
pajo kot agensi; tako pa znanstveni dosežki izhajajo iz medigre raziskoval-
cev v znanstvenem polju. Podobno kot kulturno je strukturirano in funk-
cionira tudi znanstveno polje, v katerem vlada antagonizem: »Sociologi-
ja znanosti počiva na domnevi, da objektivna resnica proizvoda – tudi v
primeru zelo posebnega proizvoda, znanstvene resnice – leži v določenem
tipu družbenega pogoja proizvodnje oziroma, natančneje, v ustaljenem sta-
nju strukture in funkcioniranja znanstvenega polja. ‚Čisti‘ univerzum celo
‚najčistejše‘ znanosti je družbeno polje kot katerokoli drugo, s svojo distri-
bucijo moči in svojimi monopoli, s svojimi boji in strategijami, interesi in

33 Gilles Deleuze, Félix Guattari, Kaj je filozofija?, Ljubljana: Študentska založba (zbirka Koda),
1999, 128.
34 N. d., 128–129.
35 N. d., 129.
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87