Page 97 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 97
an Musil
Intelektualne
sposobnosti in
šolska uspešnost
Psihološki dejavniki, ki se kažejo kot osebnostne poteze, in struktura
osebnosti, so znani prediktorji šolske uspešnosti.1 V okviru teh naj-
globljih dimenzij oz. komponent osebnosti je tudi inteligentnost, oprede-
ljena kot »sposobnost ali sposobnosti pridobivanja in uporabe znanja za
reševanje problemov in prilagajanje svetu«.2 Po Musku lahko povzamemo,
da inteligentnost poleg motivacije in znanja pomembno vpliva na dosež-
ke in uspešnost.3 Pri tem lahko omenimo številne raziskave, ki uporablja-
jo ta zelo prediktiven konstrukt v navezavi na šolsko uspešnost; predvsem
študija Herrnsteina in Murraya,4 ki je bila predmet hudih kritik zaradi do-
mnevnega zagovarjanja hereditarnega determinizma.5 Marentič Požarni-
1 B. Marentič Požarnik, Psihologija učenja in pouka, DZS, Ljubljana 2003.
2 A. Woolfolk, Pedagoška psihologija, Educy, Ljubljana 2002.
3 J. Musek, Znanstvena podoba osebnosti, Educy, Ljubljana 1993.
4 R. Herrnstein, C. A. Murray, The bell curve: intelligence and class structure in American life, The
Free Press, New York 1994.
5 D. N. Lloyd, Prediction of school failure from third grade data, Educational and Psychologi-
cal Measurement (1978), št. 4. T. Luster, H. McAdo, Family and Child Influences on Educatio-
nal Attainment: A Secondary Analysis of the High/Scope Perry Preschool Data, Developmental
Psychology (1996), št. 1. M. Oberlander, N. Jenkin, H. Kevin, J. Jackson, Family size and birth
order as determinants of scholastic aptitude and achievement in a sample of eight graders, Jour-
nal of Consulting and Clinical Psychology (1970), št. 1. R. Klanjšek, S. Flere, M. Lavrič, Kognitiv-
ni in družbenoekonomski dejavniki šolskega uspeha v Sloveniji, Družboslovne razprave (2007),
št. 55. L. Marjanovič-Umek, G. Sočan, K. Bajc, Šolska ocena: koliko jo lahko pojasnimo z indivi-
dualnimi značilnostmi mladostnika in koliko z dejavniki družinskega okolja, Psihološka obzorja
(2006), št. 4. L. Marjanovič-Umek, G. Sočan, K. Bajc, Vpliv psiholoških dejavnikov in izobraz-
be staršev na učno uspešnost mladostnikov, Psihološka obzorja (2007), št. 3.
Intelektualne
sposobnosti in
šolska uspešnost
Psihološki dejavniki, ki se kažejo kot osebnostne poteze, in struktura
osebnosti, so znani prediktorji šolske uspešnosti.1 V okviru teh naj-
globljih dimenzij oz. komponent osebnosti je tudi inteligentnost, oprede-
ljena kot »sposobnost ali sposobnosti pridobivanja in uporabe znanja za
reševanje problemov in prilagajanje svetu«.2 Po Musku lahko povzamemo,
da inteligentnost poleg motivacije in znanja pomembno vpliva na dosež-
ke in uspešnost.3 Pri tem lahko omenimo številne raziskave, ki uporablja-
jo ta zelo prediktiven konstrukt v navezavi na šolsko uspešnost; predvsem
študija Herrnsteina in Murraya,4 ki je bila predmet hudih kritik zaradi do-
mnevnega zagovarjanja hereditarnega determinizma.5 Marentič Požarni-
1 B. Marentič Požarnik, Psihologija učenja in pouka, DZS, Ljubljana 2003.
2 A. Woolfolk, Pedagoška psihologija, Educy, Ljubljana 2002.
3 J. Musek, Znanstvena podoba osebnosti, Educy, Ljubljana 1993.
4 R. Herrnstein, C. A. Murray, The bell curve: intelligence and class structure in American life, The
Free Press, New York 1994.
5 D. N. Lloyd, Prediction of school failure from third grade data, Educational and Psychologi-
cal Measurement (1978), št. 4. T. Luster, H. McAdo, Family and Child Influences on Educatio-
nal Attainment: A Secondary Analysis of the High/Scope Perry Preschool Data, Developmental
Psychology (1996), št. 1. M. Oberlander, N. Jenkin, H. Kevin, J. Jackson, Family size and birth
order as determinants of scholastic aptitude and achievement in a sample of eight graders, Jour-
nal of Consulting and Clinical Psychology (1970), št. 1. R. Klanjšek, S. Flere, M. Lavrič, Kognitiv-
ni in družbenoekonomski dejavniki šolskega uspeha v Sloveniji, Družboslovne razprave (2007),
št. 55. L. Marjanovič-Umek, G. Sočan, K. Bajc, Šolska ocena: koliko jo lahko pojasnimo z indivi-
dualnimi značilnostmi mladostnika in koliko z dejavniki družinskega okolja, Psihološka obzorja
(2006), št. 4. L. Marjanovič-Umek, G. Sočan, K. Bajc, Vpliv psiholoških dejavnikov in izobraz-
be staršev na učno uspešnost mladostnikov, Psihološka obzorja (2007), št. 3.