Page 97 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 97
an Musil 

Intelektualne
sposobnosti in
šolska uspešnost

Psihološki dejavniki, ki se kažejo kot osebnostne poteze, in struktura
osebnosti, so znani prediktorji šolske uspešnosti.1 V okviru teh naj-
globljih dimenzij oz. komponent osebnosti je tudi inteligentnost, oprede-
ljena kot »sposobnost ali sposobnosti pridobivanja in uporabe znanja za
reševanje problemov in prilagajanje svetu«.2 Po Musku lahko povzamemo,
da inteligentnost poleg motivacije in znanja pomembno vpliva na dosež-
ke in uspešnost.3 Pri tem lahko omenimo številne raziskave, ki uporablja-
jo ta zelo prediktiven konstrukt v navezavi na šolsko uspešnost; predvsem
študija Herrnsteina in Murraya,4 ki je bila predmet hudih kritik zaradi do-
mnevnega zagovarjanja hereditarnega determinizma.5 Marentič Požarni-

1 B. Marentič Požarnik, Psihologija učenja in pouka, DZS, Ljubljana 2003.
2 A. Woolfolk, Pedagoška psihologija, Educy, Ljubljana 2002.
3 J. Musek, Znanstvena podoba osebnosti, Educy, Ljubljana 1993.
4 R. Herrnstein, C. A. Murray, The bell curve: intelligence and class structure in American life, The
Free Press, New York 1994.
5 D. N. Lloyd, Prediction of school failure from third grade data, Educational and Psychologi-
cal Measurement (1978), št. 4. T. Luster, H. McAdo, Family and Child Influences on Educatio-
nal Attainment: A Secondary Analysis of the High/Scope Perry Preschool Data, Developmental
Psychology (1996), št. 1. M. Oberlander, N. Jenkin, H. Kevin, J. Jackson, Family size and birth
order as determinants of scholastic aptitude and achievement in a sample of eight graders, Jour-
nal of Consulting and Clinical Psychology (1970), št. 1. R. Klanjšek, S. Flere, M. Lavrič, Kognitiv-
ni in družbenoekonomski dejavniki šolskega uspeha v Sloveniji, Družboslovne razprave (2007),
št. 55. L. Marjanovič-Umek, G. Sočan, K. Bajc, Šolska ocena: koliko jo lahko pojasnimo z indivi-
dualnimi značilnostmi mladostnika in koliko z dejavniki družinskega okolja, Psihološka obzorja
(2006), št. 4. L. Marjanovič-Umek, G. Sočan, K. Bajc, Vpliv psiholoških dejavnikov in izobraz-
be staršev na učno uspešnost mladostnikov, Psihološka obzorja (2007), št. 3.
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102