Page 130 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 130
 Kdo je uspešen v slovenskih šolah?

tnost te sposobnosti in občutje obvladovanosti z zunanjimi dejavniki, bo-
disi znanimi, bodisi neznanimi.

Tabela 19: Multipla regresijska analiza šolske uspešnosti v osnovni šoli – socio-
demografske spremenljivke in podvojeni notranji lokus nadzora

Osnova za Connellovo operacionalizacijo so številna razmišljanja in
umeščanja vprašanja kontrole v druge teoretične perspektive – npr. pri
Banduri, Weissu in Stipeku, Rotterju, Kohnu in ostalih.6 Povsod je izpo-
stavljena ta bipolarnost, čeprav je možna tudi bolj razvejana členjenost. No-
tranji lokus nadzora naj bi bil povezan tudi z drugimi osebnostnimi kon-
strukti, zlasti s pozitivno samopodobo.7 Doseganje internega dojemanja
nadzora je del zorenja posameznika,8 sočasno pa naj bi bil bolj izrazit pri
višjih slojih9 – slednje se pri nas ni potrdilo, temveč se je izkazalo, da gre za
tipični osebnostni konstrukt, pozitivno povezan z ugodnimi odnosi s star-
ši.

Ko gre za šolsko uspešnost kaže podvojeni notranji nadzor vrednost ko-
eficienta (r = 0,26; p < 0,01), na Sliki 29 pa se veliko jasneje kaže linearnost
povezanosti. Vedno gre za to, ali posameznik/akter dojema, da sam nadzi-
ra dogodke okoli sebe, ali jih vzročno obvladuje. Mogoče je predpostaviti,

6 L.-Y. Wang, E. Kick, J. Fraser, T. J. Burns, Status Attainment In America: The Roles Of Locus
Of Control And Self-Esteem In Educational And Occupational Outcomes, Sociological Spec-
trum (1999), št. 3. J. P. Connell, A new multidimensional measure of children‘s perceptions of
control, Child development (1985), št. 4.
7 L.-Y. Wang, E. Kick, J. Fraser, T. J. Burns, Status Attainment In America: The Roles Of Locus
Of Control And Self-Esteem In Educational And Occupational Outcomes, Sociological Spec-
trum (1999), št. 3.
8 J. P. Connell, A new multidimensional measure of children’s perceptions of control, Child de-
velopment (1985), št. 4.
9 L.-Y. Wang, E. Kick, J. Fraser, T. J. Burns, Status Attainment In America: The Roles Of Locus
Of Control And Self-Esteem In Educational And Occupational Outcomes, Sociological Spec-
trum (1999), št. 3.
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135