Page 125 - Sergej Flere (ur.), Kdo je uspešen v slovenskih šolah?, Digitalna knjižnica, Dissertationes 9
P. 125
Dejavniki šolske uspešnosti: sklepne ugotovitve in priporočila ... 
viantnost, pomoč inštruktorjev ter pomoč družine in drugih subjektov so
prej izraz šolske neuspešnosti kot nek samostojen prediktor uspeha. So iz-
razito bolj prisotni pri neuspešnih dijakih.

Slika 28: Porazdelitev povprečnih vrednosti sumacijskih spremenljivk po tipu
šole

Opomba: Zaradi nazornosti smo v skupno sliko oz. profil vključili tudi spremen-
ljivko inteligentnosti, ki pa smo jo zaradi drugačne (IQ ) lestvice spremenili na
primerljivo petstopenjsko.
Porazdelitev slovenskih dijakov po treh vrstah šol se zopet kaže kot po-
razdelitev glede na uspešnost, ki jo lahko imenujemo tranzicijsko šolsko
uspešnost, z ozirom na podobnost razlik onim, ki smo jih opazili na Sli-
ki 27. Dijakinje in dijaki primerjanih skupin slovenskih srednjih šol (Sli-
ka 28) se v splošnem razlikujejo glede na vključene spremenljivke socialne
strukture, psihosocialnega in osebnostnega profila in značilnosti pretekle-
ga učnega procesa ter šolske uspešnosti. Pri tem so dijakinje in dijaki štiri-
letnih srednjih strokovnih šol na splošno skupina, ki je nekje vmes med di-
jakinjami in dijaki splošnih ali strokovnih gimnazij na eni in triletnih po-
klicnih šol na drugi strani. Glede na rezultate posameznih post hoc preiz-
kusov bi jih sicer lahko umestili bližje skupini triletnih poklicnih šol. Šti-
ri spremenljivke, zgoraj omenjene kot temeljnega pomena (inteligentnost,
družbeni položaj družine, notranji lokus nadzora in dijaški kulturni kapi-
tal), so izrazito hierahizirane med tremi vrstami šol. Dijaki v poklicnih šo-
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130