Page 73 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 73
Predšolska vzgoja v izzivih sodobne družbe
stvom. Še več, problem v razvoju senzornih poti ob rojstvu in takoj po njem
bo vplival tudi na razvoj jezika in kognitivni razvoj, ki mu sledita.
Slika 3: Razvoj človeških možganov z ozirom na formiranje sinaps za različne
funkcije.14
Človeški možgani imajo neverjetno zmožnost spreminjanja, vendar je,
kot smo že spoznali, časovna uskladitev pri tem kritična. Spoznanje, da se
možgani lahko spreminjajo, dokazuje, da možgani niso statičen organ, zato
tudi sposobnosti posameznika niso določene ob rojstvu. V resnici si mož-
gani sami lahko pomagajo pri spreminjanju ali nadomeščanju s pravočasno
intervencijo. Posebej v prvih desetih letih življenja (še posebej pa v prvih
nekaj letih) je ta sposobnost možganov še posebej velika. Ko se učenje na-
daljuje skozi vse življenje, obstajajo samo optimalna obdobja priložnosti, v
katerih so možgani posebej učinkoviti za specifične načine učenja. Nevro-
logi jih imenujejo kritična obdobja.
V otrokovem razvoju obstajajo kritične točke, v katerih morajo otroci ime-
ti določene vrste izkušenj, ki omogočajo in podpirajo rast in razvoj. Časov-
no usklajevanje izkušenj je lahko zelo pomembno. Obstajajo obdobja v življe-
nju, ko so možgani še posebej odprti za nove izkušnje. Če ta posebej občutlji-
14 Nelson, povzeto po: J. F. Mustard, n. d.
stvom. Še več, problem v razvoju senzornih poti ob rojstvu in takoj po njem
bo vplival tudi na razvoj jezika in kognitivni razvoj, ki mu sledita.
Slika 3: Razvoj človeških možganov z ozirom na formiranje sinaps za različne
funkcije.14
Človeški možgani imajo neverjetno zmožnost spreminjanja, vendar je,
kot smo že spoznali, časovna uskladitev pri tem kritična. Spoznanje, da se
možgani lahko spreminjajo, dokazuje, da možgani niso statičen organ, zato
tudi sposobnosti posameznika niso določene ob rojstvu. V resnici si mož-
gani sami lahko pomagajo pri spreminjanju ali nadomeščanju s pravočasno
intervencijo. Posebej v prvih desetih letih življenja (še posebej pa v prvih
nekaj letih) je ta sposobnost možganov še posebej velika. Ko se učenje na-
daljuje skozi vse življenje, obstajajo samo optimalna obdobja priložnosti, v
katerih so možgani posebej učinkoviti za specifične načine učenja. Nevro-
logi jih imenujejo kritična obdobja.
V otrokovem razvoju obstajajo kritične točke, v katerih morajo otroci ime-
ti določene vrste izkušenj, ki omogočajo in podpirajo rast in razvoj. Časov-
no usklajevanje izkušenj je lahko zelo pomembno. Obstajajo obdobja v življe-
nju, ko so možgani še posebej odprti za nove izkušnje. Če ta posebej občutlji-
14 Nelson, povzeto po: J. F. Mustard, n. d.