Page 68 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 68
 Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb

— vnaprej poznati rutinske dejavnosti tekom dneva in tedna v vrtcu in šoli,

— imeti primerne naloge, ki jih lahko opravijo sami, in se učijo neodvisno-
sti,

— dajati in prejemati komplimente,

— vzpostavljati tople odnose z odraslimi,

— dobiti podporo od odraslih,

— biti izpostavljeni novim izzivom in tveganju,

— imeti v oddelku poštena pravila,

— da tudi drugi vedo, da so zmožni sprejemati in dati pomoč drugim,

— da tudi drugi vedo, da se učijo reševati spore,

— znati pridobiti in obdržati prijatelje,

— biti prijatelji,

— biti sprejeti v skupnosti vrstnikov in vanjo prispevati,

— imeti možnost, da lahko delajo napake, kršijo pravila ali delujejo napač-
no in imajo priložnost to kasneje popraviti.

Pravice in potrebe otrok so tako v tem obdobju vsekakor postale eno bi-
stvenih izhodišč za razmišljanje o ciljih, organizaciji in izvajanju organizi-
rane predšolske vzgoje.

Vpliv sodobnih študij o delovanju možganov

Zanesljivo so eden od odločilnih faktorjev, ki je v tem obdobju vplival na
intenzivnejše zanimanje strokovne in politične javnosti za predšolsko ob-
dobje, pa tudi za obdobje na začetku šolanja, sodobne študije o delovanju in
razvoju možganov. To, kar so posamezni strokovnjaki le slutili, ko so pou-
darjali pomen najzgodnejših let za otrokov nadaljnji razvoj, je končno dobi-
lo svojo znanstveno potrjeno osnovo v študijah o delovanju in razvoju mo-
žganov ter iz teh ugotovitev izpeljanih spoznanj o načinu učenja predšol-
skih otrok. Ta spoznanja so ovrgla mehanične pristope k učenju predšol-
skih otrok in podprla celostne, holistične in integrirane pristope k učenju.

Globlje razumevanje možganov so še posebej omogočila znanstvena od-
kritja nevrologije, ki so odkrila pogled v naravno holistično delovanje mo-
žganov, ko ti sintetizirajo učenje iz obeh možganskih hemisfer. Razvoj in
obseg spoznanj o delovanju možganov se hitreje širi na področje pedagogi-
ke šele v zadnjih desetih letih, vendar je že dodobra spremenil naše domne-
ve o tem, kako poteka učenje. Raziskovanje možganov v zadnjem desetletju
poteka s hitrim tempom s pomočjo vse bolj izpopolnjenih naprav za slika-
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73