Page 71 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 71
Predšolska vzgoja v izzivih sodobne družbe 

Ob rojstvu Pri šestih letih Pri štirinajstih letih

Slika 1: Gostota povezav med nevroni v različni starosti.10

Slika 1 prikazuje podrobno analizo vzorcev povezav med nevroni od roj-
stva do štirinajstega leta starosti. Nastala je po delih Huttenlockerja11 in
kaže povezave med nevroni ob rojstvu, v šestem letu in v štirinajstem letu
starosti. Gostota povezav pri šestem letu je očitno višja kot ob rojstvu, pa
tudi od tiste v štirinajstem letu starosti. Prav tako je gostota ožičenja pri
štirinajstem letu večja od tiste ob rojstvu. Primerjava ožičenja v šestem in
štirinajstem letu kaže, da so šibke povezave odmrle. Ožičenje nevronov v
možganih je močno odvisno od stimulacije in rabe povezav med nevroni.
S staranjem bodo poti, ki se ne uporabljajo, intenzivno izumrle. Slika zelo
nazorno kaže, kako zgodnje obdobje našega življenja pomembno vpliva na
ožičenje in izklesavanje možganov.

Zato so zgodnje izkušnje tako zelo pomembne, saj bodo sinapse, ki so
aktivirane večkrat, postale stalne, sinapse, ki pa ne bodo aktivirane, pa se
bodo verjetno nagibale k uničenju. Razvoj možganov je tako proces, v kate-
rem ni srednje poti, označujejo ga z rekom »rabi ali izgubi« (»use it or lose
it«), kar pomeni, da več ko bo možnosti za pridobivanje zgodnjih izkušenj,
bolj bodo možgani oživčeni.

10 Povzeto po: R. Shore, Rethinking the Brain: New Insights into Early Development. New York
1997.
11 Citirano po: R. Shore, n. d.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76