Page 72 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 72
 Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb
4) Čeprav je gostota povezav na najvišjem nivoju v prvih treh letih otroko-
vega življenja, to ne pomeni, da imajo možgani največjo moč v tem ob-
dobju, saj se velik del učenja odvija tudi kasneje. Res pa je, da obstajajo
tako imenovana kritična obdobja razvoja možganov, ki ga mnogi pojmu-
jejo kot občutljiva obdobja. To je čas v razvoju, ko odsotnost nekaterih
stuimulusov povzroča razvojne odklone. Občutljiva obdobja so ponava-
di daljša in na nek način dopuščajo več fleksibilnosti. Na sliki 2 je prika-
zan pregled občutljivih obdobij v zgodnjem življenju z ozirom na razvoj
specifičnih sposobnosti. Pri tem so nakazana tudi obdobja, ko kritično
obdobje za razvijanje posameznih sposobnosti že upada.

Slika 2: Občutljiva obdobja za zgodnji razvoj.12
Ožičenje možganov za različne funkcije je v različnih obdobjih življenja
različno. Nelson13 je prikazal razvoj človeških možganov glede na formira-
nje sinaps na področju senzornih poti, jezika in kognicije v prvih šestnaj-
stih letih življenja. Slika 3 kaže, da so senzorne poti razvite pred jezikovni-
mi, te pa pred kognicijo. Jasno je vidno tudi to, da se te poti in povezave po-
javijo v najzgodnejših letih življenja in so odvisne tudi od izkušenj pred roj-

12 Nelson, povzeto po: J. F. Mustard, Bringing Child Development to Center Stage, CCF Con-
ference 2003.
13 Povzeto po: J. F. Mustard, n. d.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77