Page 67 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 67
Predšolska vzgoja v izzivih sodobne družbe
osebo, na katero se lahko zanese in ki skrbi zanj. Občutek varnosti vpli-
va na njihovo zmožnost sprejemati tveganje, na zmožnost raziskovati in
oblikovati pozitivno mnenje o sebi.6
2) Potreba po ljubezni. Otroci vseh starosti potrebujejo ljubezen in naklo-
njenost pomembnih odraslih, da bi uspešno rasli in se čutili podprti.
3) Potreba po razumevanju in sprejemanju. Vsi otroci potrebujejo odrasle-
ga v svojem življenju, ki jih bo brezpogojno razumel, sprejemal in podpi-
ral njihovo individualnost skozi življenje.
4) Potreba po kompetentnosti, odgovornosti in neodvisnosti. Od zgodnjih
let naprej se mora otrok naučiti, da postaja vse bolj sposoben in odgovo-
ren zase in za svoje lastne dejavnosti.
5) Potreba po uspehu. Skupaj s potrebo po kompetentnosti nastaja tudi po-
treba po uspehu. Če so otroci uspešni v tem, kar počno, se jim oblikuje-
jo samospoštovanje, zaupanje in motivacija za učenje.
6) Potreba po svetovanju. Vsi otroci potrebujejo primerne omejitve, ki so
primerne za njihov nivo razvoja in jim omogočajo ohraniti njihovo do-
stojanstvo in samospoštovanje.
7) Potreba po upoštevanju in spoštovanju. Če želimo, da bo otrok spošto-
val druge, mora sam biti spoštovan od odraslih, ki skrbijo zanj.
Charney7 pa je povzel pravice in potrebe otrok z vidika tega, kaj si oni
želijo v organiziranih oblikah vzgoje in izobraževanja, in meni, da si otro-
ci želijo:
— biti vsak dan toplo sprejeti,
— biti upoštevani in cenjeni,
— imeti možnost izbirati,
— se zabavati in uživati v vrtcu ali šoli,
— da jih odrasli in otroci slišijo in jim odgovarjajo,
— imeti možnost, da se pogovarjajo s prijatelji,
— pridobivati zmožnosti, spretnosti in zaupanje,
— da tudi drugi vedo, da imajo določene sposobnosti,
— da tudi drugi vedo, da znajo misliti in reševati probleme,
— spoznavati svet,
6 S. Bredekamp, C. Copple, Developmentally appropriate practice in early childhood programs
(rev. ed.), Washington D. C. 1997.
7 Ruth Charney, Teaching children to care: Management in the responsive classroom, Greenfield,
Massachusetts 1992, 203.
osebo, na katero se lahko zanese in ki skrbi zanj. Občutek varnosti vpli-
va na njihovo zmožnost sprejemati tveganje, na zmožnost raziskovati in
oblikovati pozitivno mnenje o sebi.6
2) Potreba po ljubezni. Otroci vseh starosti potrebujejo ljubezen in naklo-
njenost pomembnih odraslih, da bi uspešno rasli in se čutili podprti.
3) Potreba po razumevanju in sprejemanju. Vsi otroci potrebujejo odrasle-
ga v svojem življenju, ki jih bo brezpogojno razumel, sprejemal in podpi-
ral njihovo individualnost skozi življenje.
4) Potreba po kompetentnosti, odgovornosti in neodvisnosti. Od zgodnjih
let naprej se mora otrok naučiti, da postaja vse bolj sposoben in odgovo-
ren zase in za svoje lastne dejavnosti.
5) Potreba po uspehu. Skupaj s potrebo po kompetentnosti nastaja tudi po-
treba po uspehu. Če so otroci uspešni v tem, kar počno, se jim oblikuje-
jo samospoštovanje, zaupanje in motivacija za učenje.
6) Potreba po svetovanju. Vsi otroci potrebujejo primerne omejitve, ki so
primerne za njihov nivo razvoja in jim omogočajo ohraniti njihovo do-
stojanstvo in samospoštovanje.
7) Potreba po upoštevanju in spoštovanju. Če želimo, da bo otrok spošto-
val druge, mora sam biti spoštovan od odraslih, ki skrbijo zanj.
Charney7 pa je povzel pravice in potrebe otrok z vidika tega, kaj si oni
želijo v organiziranih oblikah vzgoje in izobraževanja, in meni, da si otro-
ci želijo:
— biti vsak dan toplo sprejeti,
— biti upoštevani in cenjeni,
— imeti možnost izbirati,
— se zabavati in uživati v vrtcu ali šoli,
— da jih odrasli in otroci slišijo in jim odgovarjajo,
— imeti možnost, da se pogovarjajo s prijatelji,
— pridobivati zmožnosti, spretnosti in zaupanje,
— da tudi drugi vedo, da imajo določene sposobnosti,
— da tudi drugi vedo, da znajo misliti in reševati probleme,
— spoznavati svet,
6 S. Bredekamp, C. Copple, Developmentally appropriate practice in early childhood programs
(rev. ed.), Washington D. C. 1997.
7 Ruth Charney, Teaching children to care: Management in the responsive classroom, Greenfield,
Massachusetts 1992, 203.