Page 67 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 67
Predšolska vzgoja v izzivih sodobne družbe 

osebo, na katero se lahko zanese in ki skrbi zanj. Občutek varnosti vpli-
va na njihovo zmožnost sprejemati tveganje, na zmožnost raziskovati in
oblikovati pozitivno mnenje o sebi.6

2) Potreba po ljubezni. Otroci vseh starosti potrebujejo ljubezen in naklo-
njenost pomembnih odraslih, da bi uspešno rasli in se čutili podprti.

3) Potreba po razumevanju in sprejemanju. Vsi otroci potrebujejo odrasle-
ga v svojem življenju, ki jih bo brezpogojno razumel, sprejemal in podpi-
ral njihovo individualnost skozi življenje.

4) Potreba po kompetentnosti, odgovornosti in neodvisnosti. Od zgodnjih
let naprej se mora otrok naučiti, da postaja vse bolj sposoben in odgovo-
ren zase in za svoje lastne dejavnosti.

5) Potreba po uspehu. Skupaj s potrebo po kompetentnosti nastaja tudi po-
treba po uspehu. Če so otroci uspešni v tem, kar počno, se jim oblikuje-
jo samospoštovanje, zaupanje in motivacija za učenje.

6) Potreba po svetovanju. Vsi otroci potrebujejo primerne omejitve, ki so
primerne za njihov nivo razvoja in jim omogočajo ohraniti njihovo do-
stojanstvo in samospoštovanje.

7) Potreba po upoštevanju in spoštovanju. Če želimo, da bo otrok spošto-
val druge, mora sam biti spoštovan od odraslih, ki skrbijo zanj.

Charney7 pa je povzel pravice in potrebe otrok z vidika tega, kaj si oni
želijo v organiziranih oblikah vzgoje in izobraževanja, in meni, da si otro-
ci želijo:

— biti vsak dan toplo sprejeti,

— biti upoštevani in cenjeni,

— imeti možnost izbirati,

— se zabavati in uživati v vrtcu ali šoli,

— da jih odrasli in otroci slišijo in jim odgovarjajo,

— imeti možnost, da se pogovarjajo s prijatelji,

— pridobivati zmožnosti, spretnosti in zaupanje,

— da tudi drugi vedo, da imajo določene sposobnosti,

— da tudi drugi vedo, da znajo misliti in reševati probleme,

— spoznavati svet,

6 S. Bredekamp, C. Copple, Developmentally appropriate practice in early childhood programs
(rev. ed.), Washington D. C. 1997.
7 Ruth Charney, Teaching children to care: Management in the responsive classroom, Greenfield,
Massachusetts 1992, 203.
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72