Page 63 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 63
Predšolska vzgoja v izzivih sodobne družbe
ga otrokom. Ta princip podpira na otroka osredinjene pristope in osre-
dinjenje na iskanja najboljših rešitev za otroka v primeru akcij, ki jih iz-
vajajo javne ali privatne institucije in udeleženci znotraj družine. Prin-
cip je obenem tudi osnova za evalvacijo tako zakonskih usmeritev kot
neposredne prakse.
— Pravica do življenja, preživetja in razvoja: ta princip zadeva otrokov ra-
zvoj, ki ga pojmuje holistično. Koncept holističnega pristopa pomeni
upoštevanje otrokovega fizičnega, mentalnega, moralnega, socialnega in
spiritualnega razvoja. Princip je povezan tudi s pravico do dostopnosti
socialnih servisov in potrjevanja akcij za otroke, ki to bolj potrebujejo.
Princip zavezuje države podpisnice, da ukrepajo in vsem otrokom omo-
gočijo dostop do osnovnih servisov oziroma ukrepov na tem področju.
— Spoštovanje in upoštevanje otrokovega pogleda: otroci naj bi imeli mo-
žnost participirati v odločitvah, ki nanje učinkujejo na način, ki je pri-
meren njihovi starosti in njihovim nastajajočim potencialom. Ta prin-
cip je močno povezan s principom, ki zahteva najboljši interes za otroka,
saj poudarja pomen otrokovih mnenj v realizaciji njihovih pravic. Pose-
ben izziv pri tem predstavlja zagotavljanje resnične participacije otrok iz
marginaliziranih skupin ali revnih družin oz. otrok, ki živijo v težkih
pogojih. Princip uveljavlja pravico otrok, da jih slišimo in poziva k po-
sebni pozornosti pri zagotavljanju pristnega vključevanja tistih iz neu-
godnih razmer.
Pravice otroka so na področje pedagogike prinesle novo pojmovanje
otroka in otroštva. Otrok ni več nekdo, ki potrebuje podporo, ampak nek-
do, ki ima pravico do te podpore. Naša dolžnost pa je, da mu to pravico po-
magamo realizirati. Sprememba gledanja na otroka je prinesla tudi veli-
ko sprememb v načinih delovanja nacionalnih politik in mednarodnih or-
ganizacij, da te pravice zagotovijo. Če pogledamo primer gledanja na isto
vprašanje s pozicije potreb in s pozicije pravic, bo morda preobrat v razu-
mevanju bolj razumljiv. Iz pozicije potreb bomo rekli: 80 odstotkov vseh
otrok je cepljenih. Če pa govorimo iz pozicije otrokovih pravic pa bomo re-
kli: 20 odstotkov otrok pravice do cepljenja ni realiziralo.
Otrokove pravice torej postavljajo otroka v center pozornosti. Progra-
mi, namenjeni otrokom, tako temeljijo na poznavanju in razumevanju člo-
vekovih pravic in pogojev, v katerih so otroci. Analiza in ocena situacij, v
katerih so otroci, s perspektive pravic vodi v razumevanje mešanice razlo-
gov, ki skupaj onemogočajo otroku uživati njegove pravice. Programi, ki
temeljijo na otrokovih pravicah, zahtevajo široko množico zanesljivih par-
ga otrokom. Ta princip podpira na otroka osredinjene pristope in osre-
dinjenje na iskanja najboljših rešitev za otroka v primeru akcij, ki jih iz-
vajajo javne ali privatne institucije in udeleženci znotraj družine. Prin-
cip je obenem tudi osnova za evalvacijo tako zakonskih usmeritev kot
neposredne prakse.
— Pravica do življenja, preživetja in razvoja: ta princip zadeva otrokov ra-
zvoj, ki ga pojmuje holistično. Koncept holističnega pristopa pomeni
upoštevanje otrokovega fizičnega, mentalnega, moralnega, socialnega in
spiritualnega razvoja. Princip je povezan tudi s pravico do dostopnosti
socialnih servisov in potrjevanja akcij za otroke, ki to bolj potrebujejo.
Princip zavezuje države podpisnice, da ukrepajo in vsem otrokom omo-
gočijo dostop do osnovnih servisov oziroma ukrepov na tem področju.
— Spoštovanje in upoštevanje otrokovega pogleda: otroci naj bi imeli mo-
žnost participirati v odločitvah, ki nanje učinkujejo na način, ki je pri-
meren njihovi starosti in njihovim nastajajočim potencialom. Ta prin-
cip je močno povezan s principom, ki zahteva najboljši interes za otroka,
saj poudarja pomen otrokovih mnenj v realizaciji njihovih pravic. Pose-
ben izziv pri tem predstavlja zagotavljanje resnične participacije otrok iz
marginaliziranih skupin ali revnih družin oz. otrok, ki živijo v težkih
pogojih. Princip uveljavlja pravico otrok, da jih slišimo in poziva k po-
sebni pozornosti pri zagotavljanju pristnega vključevanja tistih iz neu-
godnih razmer.
Pravice otroka so na področje pedagogike prinesle novo pojmovanje
otroka in otroštva. Otrok ni več nekdo, ki potrebuje podporo, ampak nek-
do, ki ima pravico do te podpore. Naša dolžnost pa je, da mu to pravico po-
magamo realizirati. Sprememba gledanja na otroka je prinesla tudi veli-
ko sprememb v načinih delovanja nacionalnih politik in mednarodnih or-
ganizacij, da te pravice zagotovijo. Če pogledamo primer gledanja na isto
vprašanje s pozicije potreb in s pozicije pravic, bo morda preobrat v razu-
mevanju bolj razumljiv. Iz pozicije potreb bomo rekli: 80 odstotkov vseh
otrok je cepljenih. Če pa govorimo iz pozicije otrokovih pravic pa bomo re-
kli: 20 odstotkov otrok pravice do cepljenja ni realiziralo.
Otrokove pravice torej postavljajo otroka v center pozornosti. Progra-
mi, namenjeni otrokom, tako temeljijo na poznavanju in razumevanju člo-
vekovih pravic in pogojev, v katerih so otroci. Analiza in ocena situacij, v
katerih so otroci, s perspektive pravic vodi v razumevanje mešanice razlo-
gov, ki skupaj onemogočajo otroku uživati njegove pravice. Programi, ki
temeljijo na otrokovih pravicah, zahtevajo široko množico zanesljivih par-