Page 59 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 59
dšolska vzgoja
v izzivih sodobne
družbe — obdobje
zrelosti ali obdobje
utrditve
Zadnjih dvajset, še bolj pa zadnjih deset let se na področju organi-
zirane predšolske vzgoje srečujemo s ponovnim razcvetom. V tem
obdobju se je področje dokončno uveljavilo in hkrati dozorelo. V veliki
meri te spremembe lahko pripišemo spremembam v družbi, ki so tako kot
ostala področja vzgoje in izobraževanja močno zaznamovale tudi predšol-
sko. Ker smo že v prejšnjem poglavju namenili pozornost družbenim iz-
zivom in njihovim vplivom na vzgojo in izobraževanje, naj na tem mestu
samo opozorimo, da se z vsemi opisanimi problemi srečuje tudi organizi-
rana predšolska vzgoja. V nadaljevanju bomo pozornost namenili pedago-
škim idejam in pristopom, ki so v tem obdobju dozoreli. Pozornost bomo
namenili tudi novim znanstvenim podmenam, ki usmerjajo sodobno or-
ganizirano predšolsko vzgojo ter vse večji osveščenosti in zagovorništvu
otrok. Še pred tem pa je potrebno poudariti tudi to, da se s procesom spre-
memb sooča tudi otrok, ki mora osvojiti vse bolj kompleksne nivoje giba-
nja, mišljenja, čutenja, biti v interakciji z ljudmi in objekti v tem spremenje-
nem in hitro spreminjajočem se svetu.
Pojav hitrih sprememb je še kako prisoten tudi na področju predšolske
vzgoje. Znižanje umrljivosti otrok, primernejša prehrana in nega otrok,
skrb za zdravje mater in otrok, poudarjanje otrokovih pravic, spremenjena
vloga žensk v družbi, spremembe v družini, spremembe v proizvodnji, eko-
nomiji in trženju, hiter tehnološki razvoj, politične spremembe, spremenje-
ni cilji vzgoje in izobraževanja ipd. zahtevajo tudi od organizirane predšol-
ske vzgoje, da se na njih odziva. Programi na področju organizirane pred-
šolske vzgoje so v bistvu del procesa spreminjanja. V zadnjih petintridese-
v izzivih sodobne
družbe — obdobje
zrelosti ali obdobje
utrditve
Zadnjih dvajset, še bolj pa zadnjih deset let se na področju organi-
zirane predšolske vzgoje srečujemo s ponovnim razcvetom. V tem
obdobju se je področje dokončno uveljavilo in hkrati dozorelo. V veliki
meri te spremembe lahko pripišemo spremembam v družbi, ki so tako kot
ostala področja vzgoje in izobraževanja močno zaznamovale tudi predšol-
sko. Ker smo že v prejšnjem poglavju namenili pozornost družbenim iz-
zivom in njihovim vplivom na vzgojo in izobraževanje, naj na tem mestu
samo opozorimo, da se z vsemi opisanimi problemi srečuje tudi organizi-
rana predšolska vzgoja. V nadaljevanju bomo pozornost namenili pedago-
škim idejam in pristopom, ki so v tem obdobju dozoreli. Pozornost bomo
namenili tudi novim znanstvenim podmenam, ki usmerjajo sodobno or-
ganizirano predšolsko vzgojo ter vse večji osveščenosti in zagovorništvu
otrok. Še pred tem pa je potrebno poudariti tudi to, da se s procesom spre-
memb sooča tudi otrok, ki mora osvojiti vse bolj kompleksne nivoje giba-
nja, mišljenja, čutenja, biti v interakciji z ljudmi in objekti v tem spremenje-
nem in hitro spreminjajočem se svetu.
Pojav hitrih sprememb je še kako prisoten tudi na področju predšolske
vzgoje. Znižanje umrljivosti otrok, primernejša prehrana in nega otrok,
skrb za zdravje mater in otrok, poudarjanje otrokovih pravic, spremenjena
vloga žensk v družbi, spremembe v družini, spremembe v proizvodnji, eko-
nomiji in trženju, hiter tehnološki razvoj, politične spremembe, spremenje-
ni cilji vzgoje in izobraževanja ipd. zahtevajo tudi od organizirane predšol-
ske vzgoje, da se na njih odziva. Programi na področju organizirane pred-
šolske vzgoje so v bistvu del procesa spreminjanja. V zadnjih petintridese-