Page 60 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 60
Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb
tih do štiridesetih letih so ti programi doživljali eksplozijo v razvoju. Če-
prav so služili različnim namenom, kot so npr. varstvo otrok v času odso-
tnosti staršev zaradi zaposlitve, predšolsko izobraževanje kot kompenzaci-
ja za primanjkljaje iz okolja, okrepljena skrb za prehrano in nego otrok, so
bili hkrati usmerjeni predvsem na spodbujanje otrokovega razvoja ali pa na
podpiranje družin in skupnosti pri doseganju ciljev. Seveda so ti pogledi
obremenjeni s pogledi, vrednotami, znanjem in tehnologijo, ki je značilna
za razviti svet in zato ne morejo biti univerzalni.1
Novi cilji
Vse večja potreba po odpiranju zaprtih struktur industrijskega modela
vzgoje in izobraževanja se je pokazala tudi na področju organizirane pred-
šolske vzgoje. Ideal vzgojno-izobraževalne institucije se je od tekočega tra-
ku v tovarni premaknil k ateljeju ali raziskovalnemu laboratoriju, kjer vsi
udeleženci (otroci in vzgojitelji, pogosto pa tudi člani družin ter ljudje iz
neposrednega okolja) ustvarjajo, raziskujejo in se učijo.
Med cilji tako ni v ospredju le razvijanje intelektualnih zmožnosti, am-
pak predvsem:
— razvijanje sposobnosti reševanja problemov,
— spoprijemanje s problemi,
— odkrivanje pomena stvari,
— iskanje in predstavljanje ter uresničevanje možnih in želenih alternativ,
— odkrivanje in organiziranje misli,
— razmišljanje in sporočanje svojih misli in čustev,
— osveščanje o sebi, drugih in okolju,
— pripravljenost in aktivna naravnanost k spreminjanju obstoječega,
— skrb zase in za druge, pomoč drugim,
— uresničevanje želja,
— sodelovalnost ipd.
Te sposobnosti so pomembne zato, da se bo posameznik spoprijel in re-
ševal probleme v stalno spreminjajočih se pogojih življenja, zato se jim je
prilagajala tudi organizirana predšolska vzgoja, ki postaja bolj bogata, fle-
ksibilna, bolj odprta. Otroku naj bi nudila potrebno svobodo za rabo nje-
1 Martin Woodhead, In search of the rainbow. Pathways to quality in large-scale programs
for young disadvantage children. Early Childhood Development, Practice and Reflections 10,
Hague 1996.
tih do štiridesetih letih so ti programi doživljali eksplozijo v razvoju. Če-
prav so služili različnim namenom, kot so npr. varstvo otrok v času odso-
tnosti staršev zaradi zaposlitve, predšolsko izobraževanje kot kompenzaci-
ja za primanjkljaje iz okolja, okrepljena skrb za prehrano in nego otrok, so
bili hkrati usmerjeni predvsem na spodbujanje otrokovega razvoja ali pa na
podpiranje družin in skupnosti pri doseganju ciljev. Seveda so ti pogledi
obremenjeni s pogledi, vrednotami, znanjem in tehnologijo, ki je značilna
za razviti svet in zato ne morejo biti univerzalni.1
Novi cilji
Vse večja potreba po odpiranju zaprtih struktur industrijskega modela
vzgoje in izobraževanja se je pokazala tudi na področju organizirane pred-
šolske vzgoje. Ideal vzgojno-izobraževalne institucije se je od tekočega tra-
ku v tovarni premaknil k ateljeju ali raziskovalnemu laboratoriju, kjer vsi
udeleženci (otroci in vzgojitelji, pogosto pa tudi člani družin ter ljudje iz
neposrednega okolja) ustvarjajo, raziskujejo in se učijo.
Med cilji tako ni v ospredju le razvijanje intelektualnih zmožnosti, am-
pak predvsem:
— razvijanje sposobnosti reševanja problemov,
— spoprijemanje s problemi,
— odkrivanje pomena stvari,
— iskanje in predstavljanje ter uresničevanje možnih in želenih alternativ,
— odkrivanje in organiziranje misli,
— razmišljanje in sporočanje svojih misli in čustev,
— osveščanje o sebi, drugih in okolju,
— pripravljenost in aktivna naravnanost k spreminjanju obstoječega,
— skrb zase in za druge, pomoč drugim,
— uresničevanje želja,
— sodelovalnost ipd.
Te sposobnosti so pomembne zato, da se bo posameznik spoprijel in re-
ševal probleme v stalno spreminjajočih se pogojih življenja, zato se jim je
prilagajala tudi organizirana predšolska vzgoja, ki postaja bolj bogata, fle-
ksibilna, bolj odprta. Otroku naj bi nudila potrebno svobodo za rabo nje-
1 Martin Woodhead, In search of the rainbow. Pathways to quality in large-scale programs
for young disadvantage children. Early Childhood Development, Practice and Reflections 10,
Hague 1996.