Page 34 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 34
 Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb

ter, hkrati pa opozorila na pomen zadovoljevanja čustvenih in socialnih
potreb pri otrocih ter poudarjene vloge staršev ali drugih pomembnih od-
raslih v otrokovem razvoju. Hkrati s tem pa sta zasejala nezaupanje v jav-
no, pa tudi v strokovno mnenje tistega časa do vključevanja otrok do tretje-
ga leta starosti v organizirano predšolsko vzgojo (jasli).

Družbena dogajanja v šestdesetih in sedemdesetih letih
dvajsetega stoletja

Obdobje so izrazito zaznamovali najrazličnejši socialni nemiri. Vse bolj je
postajalo jasno, da nastajajo prepadi in neenake možnosti med bogatimi in
revnimi, poglabljal se je boj za državljanske pravice ter iskanje poti za odpra-
vljanje socialne neenakosti. Evropo so zajela množična študentska gibanja.
ZDA so se soočale z gibanji proti vietnamski vojni ter gibanjem za enako-
pravnost državljanov ne glede na barvo kože pod vodstvom Martina Luthra
Kinga. Zaradi naraščajočih pritiskov državljanov so bile vlade prisiljene pre-
vzeti večjo odgovornost za pomoč ogroženim skupinam prebivalstva in tako
nadoknaditi neenakost socialnih ali ekonomskih razmer. Ob spoznanju, da
se revščina in z njo povezano neznanje pojavljata vedno v istih krogih, je po-
stalo tudi vse bolj jasno, da revščina, nizka izobraževalna pričakovanja in ne-
enake možnosti za izobraževanje krog revnih in neizobraženih poglabljajo
in širijo, kar pa je bilo v nasprotju tudi s takratnimi potrebami razvitega dela
sveta.

Iskanje novih, uspešnih in učinkovitih rešitev na področju vzgoje in iz-
obraževanja je pogojevala tudi politična situacija s »hladno vojno« med
ZDA in Sovjetsko zvezo. K temu pa je svoj delež prispeval tudi v tistem
času izgubljen »boj za vesolje« s strani ZDA in zahodnega bloka, ko je leta
1957 sovjetski Sputnik obkrožil Zemljo. V splošnem iskanju rešitev v so-
cialno reformskem gibanju je bila seveda tudi reforma šolstva eden od na-
činov, kako premostiti težave z izobraževanjem. Reforme so posegale tudi
na področje organizirane predšolske vzgoje. V tem času se na tem podro-
čju srečamo s tako imenovanimi kompenzacijskimi programi, ki naj bi na-
doknadili razlike in izenačili startne možnosti otrok na začetku šolanja.

Znanstvene usmeritve

Obdobje je močno zaznamovalo tudi izjemno ustvarjalno in razburka-
no znanstveno delovanje. Šestdeseta in sedemdeseta leta prejšnjega stole-
tja lahko upravičeno pojmujemo kot obdobje prvega razcveta organizirane
predšolske vzgoje. Znanstveniki se ponovno začnejo intenzivno ukvarjati
z vplivi okolja na človekov razvoj. Leta 1961 je izšlo Huntovo delo »Intelli-
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39