Page 38 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 38
Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb
Erikson poudarja, da poteka razvoj skozi življenje v seriji nivojev. Na
vsak nivo po eni strani vplivajo drugi in vsak nivo vpliva na druge. Po Erik-
sonu poznamo osem stopenj razvoja (glej preglednico 1).
Starost Stopnja Idealen rezultat – moč ega
0–1 Zaupanje proti nezaupanju Upanje
2–3 Avtonomija proti sramu in dvomu Volja
4–5
6–12 Iniciativa proti krivdi Namernost
Marljivost proti manjvrednosti Kompetentnost
Adolescenca Identiteta proti identitetni zmedi
Mladi odrasli Zvestoba
Srednja leta Intimnost proti izolaciji Ljubezen
Generativnost proti stagnaciji Skrbnost
Starost Modrost
Integracija ega proti obupu
Preglednica 1: Stopnje psihosocialnega razvoja po Eriksonu.13
Za vsako od stopenj je značilna določena kriza, ki vpliva na naš socialni
razvoj in hkrati odseva določeno kulturo, ki je enkratna za vsakega posa-
meznika. Okolje delno zadovoljuje potrebe posameznika in mu hkrati po-
stavlja svoje zahteve, kar povzroča določen konflikt oziroma psihosocial-
no krizo. Vsako krizo mora posameznik razrešiti, da bi dosegel idealni re-
zultat kot posledico razvojne borbe, ki se konča na določeni stopnji in bi se
tako pripravil za spoprijem s krizo na naslednji stopnji razvoja. Po njego-
vem mnenju je za zdravo, trajno socialno interakcijo potrebno uspešno reši-
ti razvojno krizo, s katero se srečuje posameznik. Prepričan je, da način re-
ševanja socialne krize vpliva na posameznikova stališča in spretnosti.
V praksi predšolske vzgoje je Eriksonova teorija izjemno pomembna
predvsem zato, ker poudarja pomen odraslih pri zadovoljevanju otrokovih
potreb po toplini, ljubezni, skrbi. Odrasli postanejo otroku socialno emo-
cionalni model in imajo zato izjemno pomembno vlogo pri učenju social-
no interakcijskih občutkov in čustev ter zmožnosti. Prav tako pa poudarja
igro kot sredstvo za možnost izbire in odločanja, kar pri otroku poveča ob-
čutek avtonomnosti in zmožnosti.
Jean Piaget
Zanesljivo pa je to obdobje najbolj zaznamovalo zanimanje in aplikaci-
ja kognitivno-razvojne teorije J. Piageta. Ta je predstavljala osnovo interak-
13 Prirejeno po: C. G. Mooney, Theories of Childhood, Minnesota 2000.
Erikson poudarja, da poteka razvoj skozi življenje v seriji nivojev. Na
vsak nivo po eni strani vplivajo drugi in vsak nivo vpliva na druge. Po Erik-
sonu poznamo osem stopenj razvoja (glej preglednico 1).
Starost Stopnja Idealen rezultat – moč ega
0–1 Zaupanje proti nezaupanju Upanje
2–3 Avtonomija proti sramu in dvomu Volja
4–5
6–12 Iniciativa proti krivdi Namernost
Marljivost proti manjvrednosti Kompetentnost
Adolescenca Identiteta proti identitetni zmedi
Mladi odrasli Zvestoba
Srednja leta Intimnost proti izolaciji Ljubezen
Generativnost proti stagnaciji Skrbnost
Starost Modrost
Integracija ega proti obupu
Preglednica 1: Stopnje psihosocialnega razvoja po Eriksonu.13
Za vsako od stopenj je značilna določena kriza, ki vpliva na naš socialni
razvoj in hkrati odseva določeno kulturo, ki je enkratna za vsakega posa-
meznika. Okolje delno zadovoljuje potrebe posameznika in mu hkrati po-
stavlja svoje zahteve, kar povzroča določen konflikt oziroma psihosocial-
no krizo. Vsako krizo mora posameznik razrešiti, da bi dosegel idealni re-
zultat kot posledico razvojne borbe, ki se konča na določeni stopnji in bi se
tako pripravil za spoprijem s krizo na naslednji stopnji razvoja. Po njego-
vem mnenju je za zdravo, trajno socialno interakcijo potrebno uspešno reši-
ti razvojno krizo, s katero se srečuje posameznik. Prepričan je, da način re-
ševanja socialne krize vpliva na posameznikova stališča in spretnosti.
V praksi predšolske vzgoje je Eriksonova teorija izjemno pomembna
predvsem zato, ker poudarja pomen odraslih pri zadovoljevanju otrokovih
potreb po toplini, ljubezni, skrbi. Odrasli postanejo otroku socialno emo-
cionalni model in imajo zato izjemno pomembno vlogo pri učenju social-
no interakcijskih občutkov in čustev ter zmožnosti. Prav tako pa poudarja
igro kot sredstvo za možnost izbire in odločanja, kar pri otroku poveča ob-
čutek avtonomnosti in zmožnosti.
Jean Piaget
Zanesljivo pa je to obdobje najbolj zaznamovalo zanimanje in aplikaci-
ja kognitivno-razvojne teorije J. Piageta. Ta je predstavljala osnovo interak-
13 Prirejeno po: C. G. Mooney, Theories of Childhood, Minnesota 2000.