Page 159 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 159
Sodobno razumevanje kakovosti v organizirani predšolski vzgoji
oblikovani na osnovi tega, kar vzgojitelj dela, da bi zagotovil kvalitetno
učenje otrok ali na osnovi mer otrokovega učenja. Prvi temeljijo na vlož-
kih, zadnji na učinkih. Prvi imajo daljšo tradicijo pri evalvaciji vzgojitelja,
čeprav se dandanes, prav zaradi strokovne odgovornosti vzgojitelja, vse bolj
skušajo vključiti v evalvacijo tudi mere učenja pri otrocih. Vendar to še ve-
dno ostaja eno najbolj nedorečenih vprašanj evalvacije vzgojiteljev. Eval-
vacija, ki temelji na rezultatih učenja, je povezana z ocenjevanjem, testi-
ranjem, zunanjimi vplivi na otroke, ki so še bolj zapleteni. Oba koncepta
evalvacije imata tako svoje močne in šibke strani. Razumno pa je oba pri-
stopa na nek način vključiti v dobro uravnovešeno evalvacijo. Primer ta-
kšnega koncepta so ISSA pedagoški standardi.127 Standardi morajo ime-
ti izdelane kazalce, ki omogočajo podati povratno informacijo in postaviti
cilje profesionalnega razvoja. Opisani morajo biti nivoji pojavljanja vsakega
kazalca. Obstaja pa še nekaj merskih problemov, kot so npr.:
— Ali so vsi standardi in kazalci enako pomembni?
— Ali so nekateri bolj pomembni kot drugi?
— Ali so nekateri kazalci v določenih pogojih bolj pomembni kot drugi?
— Kako kombinirati dosežene točke? Ali lahko najvišje ocene na enem
standardu ali kazalcu nadomestijo najnižje na drugem?
— Postavljanje mer: kako dobro je dovolj dobro?
— Kako postaviti meje med slabim, dobrim in odličnim? Ali so te meje ena-
ke za novince in za eksperte?
— Ali mora vzgojitelj doseči določen nivo kakovosti na vsakem standardu
oziroma kazalcu ali le na določenem številu njih?
— Ali zahtevati določen nivo kakovosti na vsakem kazalcu ali pa prejeti
skupno oceno?
Viri informacij za evalvacijo vzgojitelja
Veljaven sistem evalvacije vzgojitelja lahko oblikujemo le, če določimo
evalvacijske kriterije in nato uporabljamo instrumente in postopke za oce-
njevanje vzgojitelja po teh kriterijih. Vsak evalvacijski sistem zahteva od
vzgojitelja, da le-ta nekaj postori. To, kar vzgojitelji delajo med evalvacij-
skim procesom, naj bi omogočalo dokazati vse evalvirane kriterije. Z dru-
gimi besedami, vzgojitelji naj bi med evalvacijo delali to, kar z evalvacijo že-
limo ovrednotiti. Standardi morajo biti zapisani tako, da je mogoče zago-
127 International step by step association, Step by Step Program and Teacher Standards for Pre-
school and Primary Grades, New York, Budapest, Amsterdam 2003; International Step by Step
Association, Competent Teaching for 21st Century, Amsterdam, Budapest 2009.
oblikovani na osnovi tega, kar vzgojitelj dela, da bi zagotovil kvalitetno
učenje otrok ali na osnovi mer otrokovega učenja. Prvi temeljijo na vlož-
kih, zadnji na učinkih. Prvi imajo daljšo tradicijo pri evalvaciji vzgojitelja,
čeprav se dandanes, prav zaradi strokovne odgovornosti vzgojitelja, vse bolj
skušajo vključiti v evalvacijo tudi mere učenja pri otrocih. Vendar to še ve-
dno ostaja eno najbolj nedorečenih vprašanj evalvacije vzgojiteljev. Eval-
vacija, ki temelji na rezultatih učenja, je povezana z ocenjevanjem, testi-
ranjem, zunanjimi vplivi na otroke, ki so še bolj zapleteni. Oba koncepta
evalvacije imata tako svoje močne in šibke strani. Razumno pa je oba pri-
stopa na nek način vključiti v dobro uravnovešeno evalvacijo. Primer ta-
kšnega koncepta so ISSA pedagoški standardi.127 Standardi morajo ime-
ti izdelane kazalce, ki omogočajo podati povratno informacijo in postaviti
cilje profesionalnega razvoja. Opisani morajo biti nivoji pojavljanja vsakega
kazalca. Obstaja pa še nekaj merskih problemov, kot so npr.:
— Ali so vsi standardi in kazalci enako pomembni?
— Ali so nekateri bolj pomembni kot drugi?
— Ali so nekateri kazalci v določenih pogojih bolj pomembni kot drugi?
— Kako kombinirati dosežene točke? Ali lahko najvišje ocene na enem
standardu ali kazalcu nadomestijo najnižje na drugem?
— Postavljanje mer: kako dobro je dovolj dobro?
— Kako postaviti meje med slabim, dobrim in odličnim? Ali so te meje ena-
ke za novince in za eksperte?
— Ali mora vzgojitelj doseči določen nivo kakovosti na vsakem standardu
oziroma kazalcu ali le na določenem številu njih?
— Ali zahtevati določen nivo kakovosti na vsakem kazalcu ali pa prejeti
skupno oceno?
Viri informacij za evalvacijo vzgojitelja
Veljaven sistem evalvacije vzgojitelja lahko oblikujemo le, če določimo
evalvacijske kriterije in nato uporabljamo instrumente in postopke za oce-
njevanje vzgojitelja po teh kriterijih. Vsak evalvacijski sistem zahteva od
vzgojitelja, da le-ta nekaj postori. To, kar vzgojitelji delajo med evalvacij-
skim procesom, naj bi omogočalo dokazati vse evalvirane kriterije. Z dru-
gimi besedami, vzgojitelji naj bi med evalvacijo delali to, kar z evalvacijo že-
limo ovrednotiti. Standardi morajo biti zapisani tako, da je mogoče zago-
127 International step by step association, Step by Step Program and Teacher Standards for Pre-
school and Primary Grades, New York, Budapest, Amsterdam 2003; International Step by Step
Association, Competent Teaching for 21st Century, Amsterdam, Budapest 2009.