Page 149 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 149
Sodobno razumevanje kakovosti v organizirani predšolski vzgoji 

Sodobna organizirana predšolske vzgoja spreminja tudi odnose med
vzgojitelji, vzgojitelji in administracijo, vzgojitelji in starši ter odnose med
institucijo in okoljem. Ti spremenjeni odnosi naj bi omogočali ustvarja-
nje spodbudne kulture vrtca, v kateri je mogoče imeti občutek lastništva
nad tem, kar spreminjamo in s tem zagotoviti uspešnost sprememb. Sku-
pno odločanje, timsko delo in profesionalna združenja postajajo nujnost,
ki zahteva, da vzgojitelji razmislijo tudi o evalvaciji svojega dela ter o svo-
jem profesionalnem razvoju.

Sodobne reforme slonijo na spoznanju, da je njihov uspeh odvisen pred-
vsem od vzgojiteljeve avtonomije, profesionalnosti in strokovne odgovor-
nosti, zato skušajo preseči od zgoraj vsiljene rešitve, ki so zgodovinsko gle-
dano, prinašale neuspeh. Utrdilo se je spoznanje, da vzgojitelji filtrirajo spo-
ročila kurikularnih dokumentov, zato je potreba po razvijanju vzgojiteljev-
razmišljujočih praktikov in profesionalcev vse bolj aktualna. Značilno za
profesionalce pa je, da se znajo na razmišljajoč način učiti iz svoje prakse.112

V zadnjih letih so se tudi močno spremenila spoznanja o tem, kako se
učijo odrasli. Vse bolj se poudarja pomen njihovega aktivnega vključevanja
v prizadevanja za stalni razvoj, da imajo možnost graditi od točke, kamor
so v svojem razvoju že prišli, da imajo možnost deliti svoje izkušnje in jih v
dialogu potrditi, zagovarjati in tudi spremeniti, če je to potrebno, da dela-
jo v kulturi sodelovanja, da so v tem procesu podprti ipd. Nadvse pomemb-
no pa je, da se spremeni tudi pojmovanje in oblikovanje odnosa med teorijo
in praktičnimi izkušnjami. Marentič Požarnikova opozarja na raziskave, v
katerih so dokazali, da se vzgojitelj v oddelku odloča predvsem na podlagi
situacijskega razumevanja, praktičnega znanja in intuitivno. To pa pome-
ni, da se mora znati učiti iz izkušenj, o njih razmišljati, jih poglabljati in jih
povezovati med seboj in s teoretičnimi osnovami.113

Vzgojitelji imajo tudi svoj lasten pogled na to, kaj je dobra praksa. Zato
med vzgojitelji v praksi obstaja precejšnja razlika v njihovem pojmovanju
kakovosti. Marentič Požarnikova114 opozarja, da subjektivna pojmovanja
in implicitne teorije v veliki meri določajo pedagogovo ravnanje, vsakdanje
odločanje v učnih situacijah, rezultate in predstavljajo nekakšen »filter«,
skozi katerega vzgojitelj bere zahteve v kurikulu, se odloča za učne meto-

112 Schon, navedeno po: B. Marentič Požarnik, Profesionalizacija izobraževanja učiteljev – nujna
predpostavka uspešne prenove, Vzgoja in izobraževanje 31/4 (2000), 4–11.
113 B. Marentič Požarnik, Profesionalizacija izobraževanja učiteljev – nujna predpostavka
uspešne prenove, Vzgoja in izobraževanje 31/4 (2000), 4–11.
114 Prim. B. Marentič Požarnik, Kako pomembna so pojmovanja znanja, učenja in poučevanja za
uspeh kurikularne prenove (drugi del), Sodobna pedagogika 49/4 (1988), 360–370.
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154