Page 147 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 147
Sodobno razumevanje kakovosti v organizirani predšolski vzgoji
ka, ima vzgojitelj možnost, da odloča o marsičem, o čemur ni odločal v od-
delku z dominantno vlogo vzgojitelja. Pomembne odločitve so v tem pri-
meru sprejemali ljudje, ki so bili v hierarhiji šolskega sistema nad njim, ali
pa celo izven vrtca. Ko vzgojitelj začne verjeti v svoje profesionalno znanje,
lahko cilje, ki so predpisani, uresničuje v skladu z otroki, ki jih ima v svo-
jem oddelku. Vzgojitelj vsak dan odloča o tem:
— katere cilje bo izbral in pri tem ohranil celostni pristop pri razvoju,
— katere aktivnosti bo vključil, da bo učenje ob njih za otroke smiselno in
osebno pomembno in da bo učenje integrirano,
— kako bo uredil učno okolje,
— katere materiale in sredstva bo omogočil uporabljati otrokom,
— kako bo organiziral potek dejavnosti skozi ves dan,
— kako bo otroke vključil v odločanje in kako bo v procesu pri njih razvi-
jal sposobnost odločanja.
Sprejemanja odločitev se vzgojitelj nauči, ko začne v procesu sprejemanja
odločitev zaupati svojim odločitvam in svojim sposobnostim.
Olajševanje in spodbujanje učenja
Ta vloga izhaja iz teorije izgradnje zidarskega odra oziroma pomoči otrokom
v procesu njihovega učenja. Vzgojitelj otrokom lahko pomaga in olajša učenje
in jim nudi zidarski oder z vprašanji, komentarji, problemi, izzivi, spodbu-
dami, načrtovanimi in nenačrtovanimi problemskimi situacijami ipd. Tako
vzgojitelj ustvarja pogoje za napredek v razvoju in pogoje za to, da otrok svoje
znanje nadgradi. V tem procesu vzgojitelj išče odgovore na vprašanja o tem:
— katere metode bo uporabil, da bo zadovoljil otrokove razvojne, individu-
alne in kulturne potrebe in hkrati omogočil učenje ključnih pojmov in
spretnosti ter razvoj sposobnosti,
— kako bo olajšal učenje različnim otrokom,
— kako bo upošteval pravice in potrebe otrok,
— kako bo otrokom pomagal interpretirati njihove izkušnje,
— kako bo grupiral otroke za učenje,
— katera vprašanja bo postavil in kako jih bo postavljal,
— kako bo odgovarjal na otrokova vprašanja,
— kako bo pomagal otrokom, da se bodo odzivali na svoje učenje,
— katere vire bo zagotavljal, da bo omogočal bogate učne izkušnje.
ka, ima vzgojitelj možnost, da odloča o marsičem, o čemur ni odločal v od-
delku z dominantno vlogo vzgojitelja. Pomembne odločitve so v tem pri-
meru sprejemali ljudje, ki so bili v hierarhiji šolskega sistema nad njim, ali
pa celo izven vrtca. Ko vzgojitelj začne verjeti v svoje profesionalno znanje,
lahko cilje, ki so predpisani, uresničuje v skladu z otroki, ki jih ima v svo-
jem oddelku. Vzgojitelj vsak dan odloča o tem:
— katere cilje bo izbral in pri tem ohranil celostni pristop pri razvoju,
— katere aktivnosti bo vključil, da bo učenje ob njih za otroke smiselno in
osebno pomembno in da bo učenje integrirano,
— kako bo uredil učno okolje,
— katere materiale in sredstva bo omogočil uporabljati otrokom,
— kako bo organiziral potek dejavnosti skozi ves dan,
— kako bo otroke vključil v odločanje in kako bo v procesu pri njih razvi-
jal sposobnost odločanja.
Sprejemanja odločitev se vzgojitelj nauči, ko začne v procesu sprejemanja
odločitev zaupati svojim odločitvam in svojim sposobnostim.
Olajševanje in spodbujanje učenja
Ta vloga izhaja iz teorije izgradnje zidarskega odra oziroma pomoči otrokom
v procesu njihovega učenja. Vzgojitelj otrokom lahko pomaga in olajša učenje
in jim nudi zidarski oder z vprašanji, komentarji, problemi, izzivi, spodbu-
dami, načrtovanimi in nenačrtovanimi problemskimi situacijami ipd. Tako
vzgojitelj ustvarja pogoje za napredek v razvoju in pogoje za to, da otrok svoje
znanje nadgradi. V tem procesu vzgojitelj išče odgovore na vprašanja o tem:
— katere metode bo uporabil, da bo zadovoljil otrokove razvojne, individu-
alne in kulturne potrebe in hkrati omogočil učenje ključnih pojmov in
spretnosti ter razvoj sposobnosti,
— kako bo olajšal učenje različnim otrokom,
— kako bo upošteval pravice in potrebe otrok,
— kako bo otrokom pomagal interpretirati njihove izkušnje,
— kako bo grupiral otroke za učenje,
— katera vprašanja bo postavil in kako jih bo postavljal,
— kako bo odgovarjal na otrokova vprašanja,
— kako bo pomagal otrokom, da se bodo odzivali na svoje učenje,
— katere vire bo zagotavljal, da bo omogočal bogate učne izkušnje.