Page 121 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 121
Sodobno razumevanje kakovosti v organizirani predšolski vzgoji 

li otroke do vstopa v srednjo šolo in niso našli dokazov, da bi dnevno varstvo
dojenčkov in malčkov škodovalo njihovemu emocionalnemu razvoju.

Po drugi strani pa študije v Ameriki opozarjajo, da zgodnje vključevanje
otrok v dnevno varstvo povzroči anksiozno navezanost otrok na mater, emo-
cionalno odvisnost, slabe odnose z vrstniki in agresijo.56 Primerjava rezulta-
tov teh študij kaže, kako pomembno je pri interpretaciji kakovosti upošteva-
ti celoten družbeni kontekst, v katerem se učinki merijo. Raziskavi sta na-
mreč pokazali nasprotujoče si rezultate longitudinalnih študij, ki so jih izva-
jali na Švedskem57 in v Teksasu58 o dolgoročnih učinkih zgodnjega vključe-
vanja otrok v institucije. Medtem ko ameriška študija kaže, da imajo otroci,
ki so bili vključeni v institucijo kot dojenčki, slabše odnose z vrstniki, slabše
delovne navade, se težje disciplinirajo in so emocionalno manj stabilni, ima-
jo slabše rezultate v šolskih znanjih in slabše rezultate na standardiziranih
testih, pa švedska študija kaže nasprotno. Anderssonove študije kažejo, da
otroci, ki so bili zgodaj vključeni v visoko kvalitetne institucije na Švedskem,
bolje uspevajo v šoli in prejemajo bolj pozitivne ocene svojih učiteljev glede
socialnih in emocionalnih sposobnosti kot njihovi vrstniki, ki niso imeli te
izkušnje. Poleg kakovosti institucij (število otrok v skupini, interakcija med
otroki in vzgojnim osebjem, usposobljenost osebja, trajanje programa ipd.)
je na rezultate zanesljivo vplivala še vrsta drugih faktorjev, ki se med obe-
ma okoljema razlikujejo in odsevajo integriranost te dejavnosti v nacionalne
programe skrbi za družino in otroke ter kulturo, kot so npr. položaj otrok v
družbi, kulturna tradicija v skrbi za otroke in njihove pravice ipd.

Posebno pozornost so raziskovalci namenili tudi proučevanju učinkov
vključevanja otrok v institucionalno predšolsko vzgojo po prvem letu sta-
rosti. Osborn in Millbank59 sta primerjali edukativne in socialne učinke
na otrocih, ki so obiskovali celodnevno varstvo, s tistimi, ki so hodili v pol-
dnevno varstvo ali pa sploh niso bili vključeni v institucionalno predšolsko
vzgojo. Ugotavljata, da imajo otroci iz celodnevnega varstva nižje vredno-
sti na matematičnem testu in višjo stopnjo vedenjskih problemov v osnov-
ni šoli. McGuire in Richman60 sta prav tako ugotovila, da imajo otroci, ki

56 Deborah Lowe Vandell, Mary Anne Corasaniti, Variations in Early Child Care: Do They Pre-
dict Subsequent Social, Emotional and Cognitive Differences?, Early Childhood Research Quar-
terly 5 (1990), 55–72.
57 B.-E Andersson, n. d., 857– 866; Effects of day care on cognitive and socio-emotional compe-
tence in thirteen years old Swedish schoolchildren, Child Development 63 (1992), 20–36.
58 D. L. Vandell, M. A Corasaniti, n. d.
59 A. F. Osborn, J. E. Milbank, n. d.
60 Jacqueline Mcguire, Naomi Richman, The prevalence of behaviour problems in three types of
preschool group, Journal of Child Psychology and Psychiatry 27 (1986), 455–472.
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126