Page 119 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 119
obno razumevanje kakovosti v organizirani predšolski vzgoji
Področje vpliva Vir (raziskava)
Kontos, Fiene, 1987
Imajo višje ocene na testu socialne kompe-
tentnosti Vandell, Powers, 1983
Imajo več pozitivnega obnašanja z vrstniki Hennessy, Melhuish, 1991
in odraslimi Andersson, 1992; Field, 1991; Schweinhart,
Weikart, 1985, 1993; Sylva, 1990, 1992; Syl-
Pospešen je kognitivni razvoj otrok, še pose- va, Wiltshire, 1993; Pascal, 1990
bej tistih iz nižjih socialno-kulturnih slojev
Pozitivni kratkoročni in dolgoročni učinki
na otrocih
Preglednica 3: V raziskavah dokazani vplivi višje kakovosti organizirane pred-
šolske vzgoje na razvoj otrok.
Večina teh raziskav je nastala v zadnjem desetletju prejšnjega stoletja in
v vseh so empirično dokazali pozitivne vplive višje kakovosti organizira-
ne predšolske vzgoje na otrokov razvoj. Vse prikazane raziskave so v bistvu
ugotavljale učinke visoko kvalitetnih predšolskih programov v primerja-
vi z manj kvalitetnimi programi. Večina teh raziskav je zaključke gradi-
la na kratkoročnih učinkih, nekatere pa tudi na dolgoročnih učinkih na
otrocih.
Iz preglednice je razvidno, da višja kakovost organizirane predšolske
vzgoje vpliva na različna področja otrokovega razvoja kot so socialni ra-
zvoj, čustveni, kognitivni in jezikovni razvoj, vplivi pa so tako kratkoročni
kot tudi dolgoročni. Raziskave so torej v tem obdobju že usmerjale pozor-
nost na učinke iz različnih področij otrokovega razvoja in postopno opu-
ščale usmerjenost le na ožje kognitivne učinke. Takšen razvoj že lahko pri-
pišemo spoznanju, da so se gledanja na celostnost otrokovega razvoja spre-
menila tudi zaradi novih ciljev, ki sta jih vzgoja in izobraževanje razvila kot
odgovor na spremembe v družbi.
Tudi v evropskem prostoru so raziskave o učinkih institucionalne pred-
šolske vzgoje pokazale, da se začetna prednost otrok, ki so bili vključeni v
organizirano predšolsko vzgojo, porazgubi v nadaljevanju šolanja.50 Razi-
skave pa so bile usmerjene tudi na primerjanje učinkov različnih progra-
mov. Tako sta Jowett in Sylva51 primerjali otroke, ki so obiskovali t. i. »nur-
sery program« in program igralnih skupin. Za program igralnih skupin
velja, da temelji na prosti igri, medtem ko so odrasli zadolženi predvsem za
50 George Smith, Terry James, The effect of preschool education, London 1977.
51 Sandra Jowett, Kathy Sylva, Does kind of preschool matter? Educational research, Oxford 1986,
21–31.
Področje vpliva Vir (raziskava)
Kontos, Fiene, 1987
Imajo višje ocene na testu socialne kompe-
tentnosti Vandell, Powers, 1983
Imajo več pozitivnega obnašanja z vrstniki Hennessy, Melhuish, 1991
in odraslimi Andersson, 1992; Field, 1991; Schweinhart,
Weikart, 1985, 1993; Sylva, 1990, 1992; Syl-
Pospešen je kognitivni razvoj otrok, še pose- va, Wiltshire, 1993; Pascal, 1990
bej tistih iz nižjih socialno-kulturnih slojev
Pozitivni kratkoročni in dolgoročni učinki
na otrocih
Preglednica 3: V raziskavah dokazani vplivi višje kakovosti organizirane pred-
šolske vzgoje na razvoj otrok.
Večina teh raziskav je nastala v zadnjem desetletju prejšnjega stoletja in
v vseh so empirično dokazali pozitivne vplive višje kakovosti organizira-
ne predšolske vzgoje na otrokov razvoj. Vse prikazane raziskave so v bistvu
ugotavljale učinke visoko kvalitetnih predšolskih programov v primerja-
vi z manj kvalitetnimi programi. Večina teh raziskav je zaključke gradi-
la na kratkoročnih učinkih, nekatere pa tudi na dolgoročnih učinkih na
otrocih.
Iz preglednice je razvidno, da višja kakovost organizirane predšolske
vzgoje vpliva na različna področja otrokovega razvoja kot so socialni ra-
zvoj, čustveni, kognitivni in jezikovni razvoj, vplivi pa so tako kratkoročni
kot tudi dolgoročni. Raziskave so torej v tem obdobju že usmerjale pozor-
nost na učinke iz različnih področij otrokovega razvoja in postopno opu-
ščale usmerjenost le na ožje kognitivne učinke. Takšen razvoj že lahko pri-
pišemo spoznanju, da so se gledanja na celostnost otrokovega razvoja spre-
menila tudi zaradi novih ciljev, ki sta jih vzgoja in izobraževanje razvila kot
odgovor na spremembe v družbi.
Tudi v evropskem prostoru so raziskave o učinkih institucionalne pred-
šolske vzgoje pokazale, da se začetna prednost otrok, ki so bili vključeni v
organizirano predšolsko vzgojo, porazgubi v nadaljevanju šolanja.50 Razi-
skave pa so bile usmerjene tudi na primerjanje učinkov različnih progra-
mov. Tako sta Jowett in Sylva51 primerjali otroke, ki so obiskovali t. i. »nur-
sery program« in program igralnih skupin. Za program igralnih skupin
velja, da temelji na prosti igri, medtem ko so odrasli zadolženi predvsem za
50 George Smith, Terry James, The effect of preschool education, London 1977.
51 Sandra Jowett, Kathy Sylva, Does kind of preschool matter? Educational research, Oxford 1986,
21–31.