Page 115 - Tatjana Vonta, Organizirana predšolska vzgoja v izzivih družbenih sprememb, Digitalna knjižnica, Dissertationes 8
P. 115
Sodobno razumevanje kakovosti v organizirani predšolski vzgoji
Med najbolj skrbno evalviranimi programi je tudi Perry Preschool Pro-
ject, ki je kasneje postal znan pod imenom program High/Scope. Program
je bil izpostavljen tridesetletnemu evalviranju in stalno kaže izredne rezul-
tate.42 Čeprav začetna prednost v IQ vrednostih pri otrocih, ki so obisko-
vali ta program, izgine tekom srednje šole, pa se kažejo med njimi in tisti-
mi, ki teh programov niso obiskovali, pomembne razlike. Ugotovili so, da
imajo absolventi High/Scope programa pri 27 letih starosti:
— pomembno večji mesečni dohodek;
— med njimi je več lastnikov hiš in lastnikov dveh avtomobilov;
— pomembno višji nivo dokončane šole;
— pomembno nižjo stopnjo socialne pomoči, ki so jo dobivali v zadnjih de-
setih letih;
— pomembno manj prekrškov, vključno s kriminalnimi dejanji, povezani-
mi z jemanjem drog ali prodajo drog.
Tudi v raziskavi o dolgoročnih učinkih drugih predšolskih programov43
so ugotovili, da prisotnost otrok v predšolskih programih zniža stopnjo
njihovega asocialnega vedenja.
Čeprav te študije ne morejo dokazati, da imajo vsi predšolski programi
trajne učinke na svoje udeležence, pa so le-te dokazale, da lahko spremenijo
tok življenja otrok, zlasti tistih, ki prihajajo iz ogroženih okolij. Ker je razi-
skovalni pristop v teh študijah zelo strog v vzorčenju in z longitudinalnim
spremljanjem, nam ti rezultati nudijo osnovo za sklepanje, da kvalitetna in-
stitucionalna predšolska vzgoja povzroča koristne in tudi stroškovno učin-
kovite daljnosežne učinke.
V raziskavi, ki so jo opravili Schweinhart, Weikart in Larner,44 so pri-
merjali učinke treh različnih programov z različnimi pristopi k učenju
otrok in ugotovili, da vsem otrokom (ne glede na to, kakšen program obi-
skujejo) pred vstopom v šolo IQ naraste. Sledenje otrokom pri petnajstih
letih pa kaže, da so otroci, ki so bili deležni strogo predpisanih predšolskih
programov, nefleksibilni in usmerjeni na šolska znanja, imajo pa tudi slab-
47 (1982), 203–223.
42 John R. Berrueta-Clement, Lawrence J. Schweinhart, William Barnett, Ann S. Epstein, Dav-
id P. Weikart, Changed Lives: the effects if the Perry Preschool Programme on youths through age
19, Michigan 1984.
43 Ronald J. Lally, Peter L. Mangione, Alice S. Honig, The Syracuse University family develop-
ment research program: Long-term impact of an early intervention with low-income children
and their families, Parent education as early childhood intervention: Emerging directions 1988.
44 L. Schweinhart, D. Weikart, Mary B. Larner, Consequences of three preschool curriculum
models through age 15, Early Education Research Quarterly (april 1986).
Med najbolj skrbno evalviranimi programi je tudi Perry Preschool Pro-
ject, ki je kasneje postal znan pod imenom program High/Scope. Program
je bil izpostavljen tridesetletnemu evalviranju in stalno kaže izredne rezul-
tate.42 Čeprav začetna prednost v IQ vrednostih pri otrocih, ki so obisko-
vali ta program, izgine tekom srednje šole, pa se kažejo med njimi in tisti-
mi, ki teh programov niso obiskovali, pomembne razlike. Ugotovili so, da
imajo absolventi High/Scope programa pri 27 letih starosti:
— pomembno večji mesečni dohodek;
— med njimi je več lastnikov hiš in lastnikov dveh avtomobilov;
— pomembno višji nivo dokončane šole;
— pomembno nižjo stopnjo socialne pomoči, ki so jo dobivali v zadnjih de-
setih letih;
— pomembno manj prekrškov, vključno s kriminalnimi dejanji, povezani-
mi z jemanjem drog ali prodajo drog.
Tudi v raziskavi o dolgoročnih učinkih drugih predšolskih programov43
so ugotovili, da prisotnost otrok v predšolskih programih zniža stopnjo
njihovega asocialnega vedenja.
Čeprav te študije ne morejo dokazati, da imajo vsi predšolski programi
trajne učinke na svoje udeležence, pa so le-te dokazale, da lahko spremenijo
tok življenja otrok, zlasti tistih, ki prihajajo iz ogroženih okolij. Ker je razi-
skovalni pristop v teh študijah zelo strog v vzorčenju in z longitudinalnim
spremljanjem, nam ti rezultati nudijo osnovo za sklepanje, da kvalitetna in-
stitucionalna predšolska vzgoja povzroča koristne in tudi stroškovno učin-
kovite daljnosežne učinke.
V raziskavi, ki so jo opravili Schweinhart, Weikart in Larner,44 so pri-
merjali učinke treh različnih programov z različnimi pristopi k učenju
otrok in ugotovili, da vsem otrokom (ne glede na to, kakšen program obi-
skujejo) pred vstopom v šolo IQ naraste. Sledenje otrokom pri petnajstih
letih pa kaže, da so otroci, ki so bili deležni strogo predpisanih predšolskih
programov, nefleksibilni in usmerjeni na šolska znanja, imajo pa tudi slab-
47 (1982), 203–223.
42 John R. Berrueta-Clement, Lawrence J. Schweinhart, William Barnett, Ann S. Epstein, Dav-
id P. Weikart, Changed Lives: the effects if the Perry Preschool Programme on youths through age
19, Michigan 1984.
43 Ronald J. Lally, Peter L. Mangione, Alice S. Honig, The Syracuse University family develop-
ment research program: Long-term impact of an early intervention with low-income children
and their families, Parent education as early childhood intervention: Emerging directions 1988.
44 L. Schweinhart, D. Weikart, Mary B. Larner, Consequences of three preschool curriculum
models through age 15, Early Education Research Quarterly (april 1986).