Page 112 - Aleš Gabrič, Sledi šolskega razvoja na Slovenskem, Digitalna knjižnica, Dissertationes 7
P. 112
 Sledi šolskega razvoja na Slovenskem

be telesne kazni razširili tudi na nižje stopnje šolanja. Toda med uradnim
in dejanskim je zijal globok prepad, ki ga ni bilo mogoče premostiti z ne-
kaj dekreti ali novimi šolskimi predpisi.2 Tudi zakonodaja prve Jugoslavi-
je je prepovedovala uporabo telesne kazni v šolah, toda analiza, ki jo je ne-
posredno pred drugo svetovno vojno naredil učitelj Franjo Čiček, je poka-
zala, da ta še zdaleč ni tujka v slovenskih šolah. Tudi večina otrok, ki jih je
za mnenje povprašal Čiček, je menila, da sta šiba in tepež še vedno koristna
učno-vzgojna pripomočka.3

Nova šolska oblast po letu 1945, ko je prvi slovenski šolski minister po-
stal Ferdo Kozak, pri opredeljevanju stališč do šolske kazni ni naredila ve-
like zareze. Ministrstvo za prosveto je že po začetku prvega povojnega šol-
skega leta, 10. novembra 1945, razposlalo okrožnico z navodili o vzdrževa-
nju discipline in dopuščenih kaznih. Čeprav je bila okrožnica naslovljena
na gimnazije in učiteljišča, je bila seveda namenjena vsem, ki so bili zapo-
sleni v pedagoški stroki, saj je zahtevala, da ji poročajo o vsakršnem kršenju
predpisov vsi, ki delujejo po zakonu o ljudskih šolah, zakonu o srednjih šo-
lah in zakonu o učiteljiščih. Ministrstvo je okrožnico z natančnimi navo-
dili razposlalo zato, ker je dobivalo poročila o nediscipliniranosti učencev
in tudi »o zelo nepravilnih ukrepih s strani profesorjev za dosego discipli-
ne«. Ministrstvo ni dopuščalo dilem, kaj je sprejemljivo in kaj ne: »Vsak
učiteljev postopek, ki bi žalil osebno dostojanstvo dijakov, kaže, da učitelj
ni doumel duha časa, zato takega učitelja ne moremo imenovati vzgojitelja
mladine«. Še posebej ostri pa so bili v okrožnici do uporabe telesne kazni:
»Učitelj, ki ne more doseči uspeha pri pouku in discipline v razredu brez
telesnih kazni, kaže, da se bolj zanaša na svojo telesno kot duhovno moč.
Za take učitelje ni mesta v šoli.«4

Toda takšni učitelji v slovenskih šolah kljub vsem predpisom in peda-
goškim načelom, ki jih je zagovarjal velik del učiteljstva, še vseeno niso bili
stvar preteklosti.

Leto 1953 — »Vojna z otroki ali srednji vek v Boštanju«

Na površje je problematika telesne kazni v šoli vnovič priplavala v za-
četku petdesetih let ob odpiranju medijev, ko so ti začeli objavljati tudi bolj
kritične tone in se je vanje vrnilo tudi polemiziranje. Široko razpravo o tem

2 Več o tej tematiki tudi z navajanjem širše literature je objavljeno v zborniku ob razstavi Stara
šola novo tepe, v: Šolska kronika: zbornik za zgodovino šolstva in vzgoje 12 (2003), št. 2.
3 Branko Šuštar, S šibo je križ, Šolska kronika: zbornik za zgodovino šolstva in vzgoje 12 (2003),
št. 2. 251–253.
4 Mile Smolinsky, Vojna z otroki ali srednji vek v Boštanju, I. del, Slovenski poročevalec XIV, št.
79 (4. 4. 1953), 5.
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117