Page 105 - Aleš Gabrič, Sledi šolskega razvoja na Slovenskem, Digitalna knjižnica, Dissertationes 7
P. 105
Temeljne značilnosti šolske reforme 1953–1962 

strokovna šola, vpisni pogoji za na visoko šolo pa so bili vse bolj blagi. Na
visokošolski stopnji je bila razbita celovitost študija na tri dvoletne ciklu-
se (višji, visoki in podiplomski), uzakonjena inverzija študija, znižane zah-
teve za diplomo, doktorat in dosego naziva univerzitetnega predavatelja.

Da so bila sprejeta načela, ki v vrstah pedagogov in kulturnikov niso
imela večinske podpore, so se v vrhu slovenske partije zavedali. V poročilu
za VII. kongres ZKJ leta 1958 v Ljubljani je CK ZKS zapisal: »Kljub njiho-
vim različnim mnenjem o posameznih nebistvenih vprašanjih, so skoraj vsi
(med njimi so tudi člani ZKS) zavzeli odklonilno stališče o najbolj važnem
vprašanju šolske reforme – o reformi osemletne šole. /.../ Njihovo stališče
ni bilo odklonilno samo do stališča Zvezne komisije o reformi šolstva, tem-
več je bilo v bistvu nenapredno, ker je zagovarjalo konservativne poglede na
vlogo gimnazije, ker je bilo proti možnosti prehoda dijakov iz srednjih stro-
kovnih šol na univerzo in ker je bilo proti enotni osemletni šoli v času obve-
znega šolanja. /.../ Od začetka razpravljanja o reformi šolstva se je v razpra-
vah in na sestankih prosvetnih delavcev jasno izražala tendenca, ‚da je šol-
stvo področje, na katerem se pojavljajo vprašanja, ki so jih sposobni obrav-
navati in reševati samo strokovnjaki‘, skratka živo se je kazal odpor proti
kakršnemukoli vmešavanju družbeno političnih sil v področje šolstva.«17

Po sprejetju Splošnega zakona o šolstvu (oz. v manjši meri že pred tem)
so zvezna in republiške skupščine pospešeno izdajale predpise o delovanju
na šolskem področju; nas seveda najbolj zanima delo slovenske skupščine.
To so bili zakoni, odloki in priporočila o delu osnovnih šol, srednjih in viš-
jih strokovnih šol ter gimnazij, o načinu vpisa na šole naslednje stopnje, o
organiziranju visokega šolstva, o financiranju šolstva, o izvenšolskih usta-
novah (tečajih, večernih šolah ipd.), o delu posebnih šol, o šolah za madžar-
sko in italijansko manjšino ter še številni drugi podzakonski akti.

V začetni stopnji šolanja je reforma izničila poprejšnje razlike med nižji-
mi gimnazijami, višjimi osnovnimi šolami in osemletkami in uzakonila ob-
vezno enotno osemletno osnovno šolo. Novosti so začele v Sloveniji nastaja-
ti s šolskim letom 1957/58,18 po sprejetju slovenskega zakona o osnovni šoli
8. oktobra 195819 pa so bile dokončane s sprejemom novega učnega načr-
ta aprila 1960.20 Nova osnovna šola je vsem državljanom omogočila enake
pogoje obveznega šolanja in vpisa na srednje šole, saj je nova mreža osnov-
nih in podružničnih šol enakomerno pokrila mesta in podeželske predele.

17 ARS, AS 1589/III, š. 63, Poročilo ZKS za obdobje med VI. in VII. kongresom ZKJ, 96.
18 Objave Sveta za šolstvo LRS, št. 5 (25. 8. 1957), 51–57.
19 Uradni list LRS, št. 32 (8. 10. 1958), 337–350.
20 Objave Sveta za šolstvo LRS (30. 4. 1958), 1–2.
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110