Page 100 - Aleš Gabrič, Sledi šolskega razvoja na Slovenskem, Digitalna knjižnica, Dissertationes 7
P. 100
 Sledi šolskega razvoja na Slovenskem

Tem so nasprotovali številni osnovnošolski praktiki ter srednješolski
profesorji, predvsem gimnazijskih, ki so trdili, da popolna enotnost pome-
ni zaviranje bolj sposobnih pri njihovem razvoju. Kot enega najbolj zna-
čilnih primerov nasprotovanja uradnim stališčem si oglejmo mnenje Jože-
ta Širca, ravnatelja nižje gimnazije v Laškem. Po njegovem mnenju bi mo-
rali že v osnovni šoli upoštevali različne prirojene psihične determinan-
te: »Naloga socialistične družbe ni, po mojem mnenju, v tem, da tajimo te
endogene psihične determinante, ki objektivno eksistirajo, če je to komu
prav ali ne. /.../ Tega bi se morali zavedati ljudje, ki hočejo obesiti vsem dr-
žavljanom kalup nepopolne srednješolske izobrazbe. Enotni šolski sistem
je nadalje neizvedljiv zaradi neenotnega življenjskega okolja šoloobveznih
otrok. /.../ Socialnih in drugih razlik ne gre reševati z enotnim šolskim sis-
temom obveznega šolstva. Sedanja praksa nesporno dokazuje, da ne more
biti višja stopnja obveznega šolstva, na primer sedanja nižja gimnazija, is-
točasno pripravljalnica za višjo gimnazijo (kar dejansko skuša biti) in obe-
nem zadostiti bodočemu kmetu in delavcu. To sta dva različna smotra, ki
se ne dasta združiti.«7

Pri vprašanju šolanja učiteljev za bodočo enotno osnovno šolo so nastale
velike razlike v predlogih zastopnikov različnih republik. Slovenski zasto-
pniki v Komisiji za reformo šolstva so zagovarjali mnenje slovenskih profe-
sorjev, da morajo vsi učitelji doseči visoko stopnjo izobrazbe.8 Toda zaradi
poenotenja šolstva v vsej državi je Komisija za reformo šolstva sprejela pre-
dlog o začasni uzakonitvi le dvoletnih pedagoških akademij, torej zahteve
po višješolski namesto po visokošolski izobrazbi za učitelje osnovnih šol.

Sprejetje takšnega predloga je naletelo v Sloveniji na številne negativne
odmeve, pritrjevanj pa skorajda ni bilo slišati. Rudolf Mencin je, kot eden
najostrejših kritikov te odločitve v Sloveniji, maja 1956 zapisal sledeče mi-
sli: »Pozornost zbuja, da se Komisija ne zavzema za neko v perspektivi ob-
vezno, čeprav še trenutno morda neizvedljivo štiriletno akademijo visoko-
šolskega značaja, ampak predlaga neko za naše razmere kompromisno re-
šitev, ki naj bi bila obvezna za vso federacijo. /.../ Tu se začenja po mojem
mnenju na ljubo načelu enotnosti kompromis, ki bi ga morali za Sloveni-
jo odkloniti, ker bi se kompromisna rešitev utegnila spremeniti v dokonč-
no in ker bi v nekem pogledu celo pomenila korak nazaj nasproti današnji
praksi.«9 Tako kot ostali kritiki sklepov Komisije za reformo šolstva se je

7 N. d., 117.
8 Glej npr. Sodobna pedagogika (1955), št. 5–6, 187–192; Prosvetni delavec, št. 5 (4. 3. 1955), 1–2.
9 Rudolf Mencin, Ob razpravi o bodočem šolanju učiteljskega kadra, Naši razgledi V, št. 10 (26.
5. 1956), 243–244.
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105