Page 95 - Aleš Gabrič, Sledi šolskega razvoja na Slovenskem, Digitalna knjižnica, Dissertationes 7
P. 95
eljne 
značilnosti
šolske reforme
1953–1962

Čas neposrečenih eksperimentov (1945—1952)

Vse od prevzema oblasti ob koncu 2. svetovne vojne je poskušala na
Slovenskem Komunistična partija Slovenije (oz. v Jugoslaviji KPJ)
podrediti šolstvo lastnim ideološkim in političnim potrebam. V prvih po-
vojnih letih, do srede petdesetih let, je nova oblast več pozornosti namenja-
la političnim in gospodarskim vprašanjem, o kulturni problematiki pa še
ni imela izdelanega celovitega koncepta zaželenih sprememb. Za prvo po-
vojno obdobje je v prosvetni politiki značilno krpanje lukenj in zapolnjeva-
nje praznin, ki so nastale ob podržavljenju vseh šolskih inštitucij po 2. sve-
tovni vojni in to brez sistematičnega reševanja novonastalih problemov.1

Že v času prvih petih povojnih let, ki ga na področju šolstva zaključu-
je tretji plenum CK KPJ, decembra 1949 v Beogradu, so bili nakazani ci-
lji in smernice, ki si jih je zastavila komunistična oblast v šolstvu. Nadzor
nad šolstvom so prevzele ustrezne partijske komisije, najprej šolska komisi-
ja CK KPS (oz. KPJ) in zatem agitpropovski aparat komunistične partije.
Te strukture so nadzorovale izdajanje učnih knjig in ostalih učnih pripo-
močkov, sodelovale pri sestavi učnih načrtov, vplivale na sestavo in porabo
prosvetnega proračuna, vodile kadrovsko politiko itd. Vpliv ustreznih po-
litičnih komisij na oblikovanje podobe šolstva je bil bistveno večji kot pa

1 Več o šolski problematiki v prvem povojnem obdobju glej v: Aleš Gabrič, Šolstvo na Sloven-
skem v letih 1945–1951, Zbornik za zgodovino šolstva in prosvete 24 (1991), 67–92.
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100