Page 79 - Primož Krašovec / Igor Ž. Žagar (ur.), Medijska politika v postsocializmu, Digitalna knjižnica, Dissertationes 5
P. 79
mož Krašovec
Dvojno delo
ideologije:
avtonomija
novinarstva
in politika
nevtralnosti
Splošne značilnosti bojev za avtonomijo in
posebnosti novinarskega
Razmerje med avtonomijo novinarstva in ideologijo ni preprosto, če-
prav je pogosto tako prikazano. Ideologija ni preprosto novinarstvu
zunanja sila, ki ogroža in ruši avtonomijo novinarstva – v tem članku se
bomo ravno trudili pokazati, da je razmerje med njima notranje, da je ideo-
logija novinarstvu imanentna in da je novinarstvo del ideološke produkci-
je ter da je neprepoznanje te notranje povezanosti ideologije in novinarstva
obenem osnovni ideološki mehanizem, ki omogoča produkcijo in repro-
dukcijo specifično novinarskih ideologij, ki so diskurzivni pogoj za delo-
vanje novinarstva, kot ga poznamo. Pogoj, da ideologija deluje, da je učin-
kovita, je, da se predstavlja in da jo njeni subjekti razumejo kot neideologi-
jo, kot diskurz, ki je izven ideologije1 – to velja tudi in (v kontekstu različ-
nih novinarskih ideologij) še posebej za ideologijo avtonomnosti novinar-
stva. Govor o avtonomiji novinarstva ima znotraj celote novinarskih ideo-
logij nalogo prikrivati ideološkost novinarskega diskurza samega skozi de-
finicijo kriterijev strokovnosti in razmejevanje strokovnih, tj. domnevno
objektivnih diskurzov od nestrokovnih, tj. domnevno ideološko kontami-
niranih diskurzov.
Avtonomistična ideologija ni omejena le na novinarstvo – na delu je vse-
lej, ko se v javnem prostoru pojavi ločevanje med strokovnimi in nestrokov-
nimi diskurzi. Tako imamo tudi boje za avtonomijo univerze, avtonomijo
1 Louis Althusser, Izbrani spisi, Ljubljana 2000, 100.
Dvojno delo
ideologije:
avtonomija
novinarstva
in politika
nevtralnosti
Splošne značilnosti bojev za avtonomijo in
posebnosti novinarskega
Razmerje med avtonomijo novinarstva in ideologijo ni preprosto, če-
prav je pogosto tako prikazano. Ideologija ni preprosto novinarstvu
zunanja sila, ki ogroža in ruši avtonomijo novinarstva – v tem članku se
bomo ravno trudili pokazati, da je razmerje med njima notranje, da je ideo-
logija novinarstvu imanentna in da je novinarstvo del ideološke produkci-
je ter da je neprepoznanje te notranje povezanosti ideologije in novinarstva
obenem osnovni ideološki mehanizem, ki omogoča produkcijo in repro-
dukcijo specifično novinarskih ideologij, ki so diskurzivni pogoj za delo-
vanje novinarstva, kot ga poznamo. Pogoj, da ideologija deluje, da je učin-
kovita, je, da se predstavlja in da jo njeni subjekti razumejo kot neideologi-
jo, kot diskurz, ki je izven ideologije1 – to velja tudi in (v kontekstu različ-
nih novinarskih ideologij) še posebej za ideologijo avtonomnosti novinar-
stva. Govor o avtonomiji novinarstva ima znotraj celote novinarskih ideo-
logij nalogo prikrivati ideološkost novinarskega diskurza samega skozi de-
finicijo kriterijev strokovnosti in razmejevanje strokovnih, tj. domnevno
objektivnih diskurzov od nestrokovnih, tj. domnevno ideološko kontami-
niranih diskurzov.
Avtonomistična ideologija ni omejena le na novinarstvo – na delu je vse-
lej, ko se v javnem prostoru pojavi ločevanje med strokovnimi in nestrokov-
nimi diskurzi. Tako imamo tudi boje za avtonomijo univerze, avtonomijo
1 Louis Althusser, Izbrani spisi, Ljubljana 2000, 100.