Page 75 - Igor Ž. Žagar / Mojca Schlamberger Brezar, Argumentacija v jeziku, Digitalna knjižnica, Dissertationes 4
P. 75
Ali je kontekst res pomemben?
(1) Ura je osem. a) Pohiti!
b) Vzemi si čas!
c) Prižgi radio!
č) Pojdi si umit zobe!
d) Iti moram!
……………………..
……………………..
Kaj nam povedo ti mogoči argumentativni nizi?
a) da mora nekdo pohiteti (vsaj v trenutku izjavljanja (1), mogoče vsa-
kič, ko je ura osem), ko ura odbije osmo; implicitno to lahko pomeni, da se
je on ali ona nekoliko »obiral/a«;
b) da se lahko, ker je ura osem, nekdo oddahne (vsaj v trenutku izjavlja-
nja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem); implicitno to lahko pomeni, da se je
on ali ona obnašal/a, kot da se mu/ji mudi;
c) da je treba v nekem prostoru P ob osmih prižgati radio (vsaj v trenut-
ku izjavljanja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem);
č) da si mora nekdo umiti zobe (najkasneje) ob osmih; (vsaj v trenutku
izjavljanja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem);
d) da moram oditi (najkasneje) ob osmih (vsaj v trenutku izjavljanja (1),
mogoče vsakič, ko je ura osem).
Tu se ukvarjamo s celimi argumentativnimi nizi, z izjavo–argumen-
tom in izjavo–sklepom, ne le z (mogočim) vprašanjem in odgovorom. Nam
ti argumentativni nizi povedo kaj o svojem neposrednem kontekstu, ali
moramo vedeti, zakaj mora oseba v primeru a) pohiteti, zakaj si lahko ose-
ba v primeru b) vzame čas, zakaj mora oseba v primeru c) prižgati radio, za-
kaj si mora oseba v primeru č) umiti zobe in zakaj mora oseba v primeru d)
nekam oditi?
Ne verjamem, da moramo poznati vse te (osebne) podrobnosti, da bi
lahko razumeli, opisali ali interpretirati izjavo. Vzemimo primer a): oseba
iz primera a) mora morda hiteti zato, ker bo v nasprotnem primeru zamu-
dila letalo. Če zamudi letalo, ne bo doma pravočasno. Če ne bo pravočasno
doma, lahko zamudi rojstni dan svoje hčerke. Če zamudi hčerkin rojstni
dan, bo le-ta žalostna. Če bo žalostna, bo jokala. Če bo jokala ...
Skratka, če argumentativnih nizov ne razumemo kot nečesa, kar nam
nudi tudi zadostne opise svojih neposrednih kontekstov – zadostnih v
smislu, da o kontekstu ne potrebujemo dodatnih informacij, da bi lah-
ko razumeli in interpretirali dani argumentativni niz – izgubimo sleher-
(1) Ura je osem. a) Pohiti!
b) Vzemi si čas!
c) Prižgi radio!
č) Pojdi si umit zobe!
d) Iti moram!
……………………..
……………………..
Kaj nam povedo ti mogoči argumentativni nizi?
a) da mora nekdo pohiteti (vsaj v trenutku izjavljanja (1), mogoče vsa-
kič, ko je ura osem), ko ura odbije osmo; implicitno to lahko pomeni, da se
je on ali ona nekoliko »obiral/a«;
b) da se lahko, ker je ura osem, nekdo oddahne (vsaj v trenutku izjavlja-
nja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem); implicitno to lahko pomeni, da se je
on ali ona obnašal/a, kot da se mu/ji mudi;
c) da je treba v nekem prostoru P ob osmih prižgati radio (vsaj v trenut-
ku izjavljanja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem);
č) da si mora nekdo umiti zobe (najkasneje) ob osmih; (vsaj v trenutku
izjavljanja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem);
d) da moram oditi (najkasneje) ob osmih (vsaj v trenutku izjavljanja (1),
mogoče vsakič, ko je ura osem).
Tu se ukvarjamo s celimi argumentativnimi nizi, z izjavo–argumen-
tom in izjavo–sklepom, ne le z (mogočim) vprašanjem in odgovorom. Nam
ti argumentativni nizi povedo kaj o svojem neposrednem kontekstu, ali
moramo vedeti, zakaj mora oseba v primeru a) pohiteti, zakaj si lahko ose-
ba v primeru b) vzame čas, zakaj mora oseba v primeru c) prižgati radio, za-
kaj si mora oseba v primeru č) umiti zobe in zakaj mora oseba v primeru d)
nekam oditi?
Ne verjamem, da moramo poznati vse te (osebne) podrobnosti, da bi
lahko razumeli, opisali ali interpretirati izjavo. Vzemimo primer a): oseba
iz primera a) mora morda hiteti zato, ker bo v nasprotnem primeru zamu-
dila letalo. Če zamudi letalo, ne bo doma pravočasno. Če ne bo pravočasno
doma, lahko zamudi rojstni dan svoje hčerke. Če zamudi hčerkin rojstni
dan, bo le-ta žalostna. Če bo žalostna, bo jokala. Če bo jokala ...
Skratka, če argumentativnih nizov ne razumemo kot nečesa, kar nam
nudi tudi zadostne opise svojih neposrednih kontekstov – zadostnih v
smislu, da o kontekstu ne potrebujemo dodatnih informacij, da bi lah-
ko razumeli in interpretirali dani argumentativni niz – izgubimo sleher-