Page 75 - Igor Ž. Žagar / Mojca Schlamberger Brezar, Argumentacija v jeziku, Digitalna knjižnica, Dissertationes 4
P. 75
Ali je kontekst res pomemben? 

(1) Ura je osem.  a) Pohiti!
 b) Vzemi si čas!
 c) Prižgi radio!
 č) Pojdi si umit zobe!
 d) Iti moram!
……………………..
……………………..

Kaj nam povedo ti mogoči argumentativni nizi?

a) da mora nekdo pohiteti (vsaj v trenutku izjavljanja (1), mogoče vsa-
kič, ko je ura osem), ko ura odbije osmo; implicitno to lahko pomeni, da se
je on ali ona nekoliko »obiral/a«;

b) da se lahko, ker je ura osem, nekdo oddahne (vsaj v trenutku izjavlja-
nja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem); implicitno to lahko pomeni, da se je
on ali ona obnašal/a, kot da se mu/ji mudi;

c) da je treba v nekem prostoru P ob osmih prižgati radio (vsaj v trenut-
ku izjavljanja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem);

č) da si mora nekdo umiti zobe (najkasneje) ob osmih; (vsaj v trenutku
izjavljanja (1), mogoče vsakič, ko je ura osem);

d) da moram oditi (najkasneje) ob osmih (vsaj v trenutku izjavljanja (1),
mogoče vsakič, ko je ura osem).

Tu se ukvarjamo s celimi argumentativnimi nizi, z izjavo–argumen-
tom in izjavo–sklepom, ne le z (mogočim) vprašanjem in odgovorom. Nam
ti argumentativni nizi povedo kaj o svojem neposrednem kontekstu, ali
moramo vedeti, zakaj mora oseba v primeru a) pohiteti, zakaj si lahko ose-
ba v primeru b) vzame čas, zakaj mora oseba v primeru c) prižgati radio, za-
kaj si mora oseba v primeru č) umiti zobe in zakaj mora oseba v primeru d)
nekam oditi?

Ne verjamem, da moramo poznati vse te (osebne) podrobnosti, da bi
lahko razumeli, opisali ali interpretirati izjavo. Vzemimo primer a): oseba
iz primera a) mora morda hiteti zato, ker bo v nasprotnem primeru zamu-
dila letalo. Če zamudi letalo, ne bo doma pravočasno. Če ne bo pravočasno
doma, lahko zamudi rojstni dan svoje hčerke. Če zamudi hčerkin rojstni
dan, bo le-ta žalostna. Če bo žalostna, bo jokala. Če bo jokala ...

Skratka, če argumentativnih nizov ne razumemo kot nečesa, kar nam
nudi tudi zadostne opise svojih neposrednih kontekstov – zadostnih v
smislu, da o kontekstu ne potrebujemo dodatnih informacij, da bi lah-
ko razumeli in interpretirali dani argumentativni niz – izgubimo sleher-
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80