Page 59 - Igor Ž. Žagar / Mojca Schlamberger Brezar, Argumentacija v jeziku, Digitalna knjižnica, Dissertationes 4
P. 59
Topoi: črna skrinjica argumenatcije
9)
Vsi ljudje so umrljivi.
Sokrat je človek.
___________
Sokrat je umrljiv.
Kategorični silogizem sestavljata dve premisi, večja ali splošna in manj-
ša ali posebna ter sklep. Obe premisi, kakor tudi sklep morajo biti v katego-
ričnem silogizmu eksplicitno izraženi.
Prav tako velja: če sta premisi resnični in je sklepalni proces veljaven,
mora biti nujno resničen tudi sklep.
Entimem, ki se imenuje tudi »retorični silogizem«, je pogosto ozna-
čen kot »okrnjeni silogizem«. Zakaj? Zato, ker mu pogosto manjka ena od
premis, običajno večja oziroma splošna, kajti njena narava je tako skupna in
splošna, da velja za topos, za nekaj tako splošnega in skupnega, da je prepro-
sto niti ni treba omenjati. Entimematična različica zgornjega kategorične-
ga silogizma bi se tako (lahko) glasila:
10) …………………………. Vsi ljudje so umrljivi
Vsi ljudje so umrljivi Sokrat je človek Sokrat je človek
……………………............... --------------------- ---------------------
-------------------------- Sokrat je umrljiv ……………………......
Sokrat je umrljiv
Morda se boste spraševali, ali ni trditev ‘Vsi ljudje so umrljivi‘ prav tako
splošna in skupna v kategoričnem, kot je v retoričnem silogizmu. Odgovor
je, seveda, pritrdilen. Toda, ker velja kategorični silogizem za orodje zna-
nosti, mora biti vsak korak eksplicitno izražen, medtem ko je retorični silo-
gizem orodje vsakodnevne komunikacije kjer, ne le, da lahko, temveč vča-
sih celo moramo izpustiti očitne stvari, če želimo učinkovito komunicirati.
Z Rimljani so topoi postali loci (kar je velik »napredek« za govorce in-
do-evropskih jezikov …) in Ciceron jih dobesedno opredeli kot mesta, kot
»bivališče vseh dokazov« (De or. 2.166.2), »skrivališče dokazov« (Part.
Or. 5.7-10) ali preprosto »zakladnico argumentov (Part. Or. 109.5-6).
Toda pri Kvintilijanu (Inst. 5.10.22ss.) najdemo nekaj »napotkov o rabi«,
kako izvleči argumente iz teh mest, namreč s pomočjo znamenite mreže
vprašanj: Quis? Quid? Ubi? Quibus auxiliis? Cur? Quomodo? Quando?
9)
Vsi ljudje so umrljivi.
Sokrat je človek.
___________
Sokrat je umrljiv.
Kategorični silogizem sestavljata dve premisi, večja ali splošna in manj-
ša ali posebna ter sklep. Obe premisi, kakor tudi sklep morajo biti v katego-
ričnem silogizmu eksplicitno izraženi.
Prav tako velja: če sta premisi resnični in je sklepalni proces veljaven,
mora biti nujno resničen tudi sklep.
Entimem, ki se imenuje tudi »retorični silogizem«, je pogosto ozna-
čen kot »okrnjeni silogizem«. Zakaj? Zato, ker mu pogosto manjka ena od
premis, običajno večja oziroma splošna, kajti njena narava je tako skupna in
splošna, da velja za topos, za nekaj tako splošnega in skupnega, da je prepro-
sto niti ni treba omenjati. Entimematična različica zgornjega kategorične-
ga silogizma bi se tako (lahko) glasila:
10) …………………………. Vsi ljudje so umrljivi
Vsi ljudje so umrljivi Sokrat je človek Sokrat je človek
……………………............... --------------------- ---------------------
-------------------------- Sokrat je umrljiv ……………………......
Sokrat je umrljiv
Morda se boste spraševali, ali ni trditev ‘Vsi ljudje so umrljivi‘ prav tako
splošna in skupna v kategoričnem, kot je v retoričnem silogizmu. Odgovor
je, seveda, pritrdilen. Toda, ker velja kategorični silogizem za orodje zna-
nosti, mora biti vsak korak eksplicitno izražen, medtem ko je retorični silo-
gizem orodje vsakodnevne komunikacije kjer, ne le, da lahko, temveč vča-
sih celo moramo izpustiti očitne stvari, če želimo učinkovito komunicirati.
Z Rimljani so topoi postali loci (kar je velik »napredek« za govorce in-
do-evropskih jezikov …) in Ciceron jih dobesedno opredeli kot mesta, kot
»bivališče vseh dokazov« (De or. 2.166.2), »skrivališče dokazov« (Part.
Or. 5.7-10) ali preprosto »zakladnico argumentov (Part. Or. 109.5-6).
Toda pri Kvintilijanu (Inst. 5.10.22ss.) najdemo nekaj »napotkov o rabi«,
kako izvleči argumente iz teh mest, namreč s pomočjo znamenite mreže
vprašanj: Quis? Quid? Ubi? Quibus auxiliis? Cur? Quomodo? Quando?