Page 153 - Igor Ž. Žagar / Mojca Schlamberger Brezar, Argumentacija v jeziku, Digitalna knjižnica, Dissertationes 4
P. 153
Slovenski členki med argumentacijskimi operatorji in konektorji
skrbi samo za sebe, samo človeka ne sme biti zraven. Vsi se strinjamo, da lah-
ko eno dolino zapremo, da ljudje ne bodo vanjo hodili; ni problem. Drevo,
ki se posuši in tam segnije, pač tam segnije; divja žival … (www.fidaplus.net;
Državni zbor 1999)
Spodnji primer (58) pa predstavlja, kaj se zgodi, če samo v diskurzu na-
domešča tako operatorje kot konektorje: samo operator se nanaša na samo
oseba (2 ponovitvi) in na prislovno zvezo samo bolj ali manj slučajno, samo
konektor pa nastopa v zvezi ne samo, temveč tudi (stopnjevanje – 3 zapored-
ne ponovitve).
(58)
Mislim, da ne smemo človeka pojmovati pretežno niti kot delovno silo niti
kot nekega prostonihajočega duha nekje, ki se pač v svetu samo bolj ali manj
slučajno nahaja itd., temveč da je resnica nekje v sredini. Ne glede na različ-
ne akcente verjetno ne bomo mogli mimo dejstva, da opredelimo člove-
ka predvsem kot samostojno osebo, ki je odgovorna za sebe, ne samo za svo-
je zdravje, za svoje ekološko okolje, ne samo za svoj napredek, ne samo za svoje
finance itd., temveč tudi za ožjo in širšo skupnost - skratka, osebo z odgovor-
nostjo. Odgovornosti pa ni mogoče opredeliti in zahtevati, če ne določimo
tudi individualnosti in samostojnosti, ni odgovornosti brez osebne svobode,
ni odgovornosti brez posebnih kompetenc te osebe. Samo oseba, ki je v sebi
svobodna, ki teži po svobodi, ki je pripravljena reči ne, ki ima neko osnovno
civilno korajžo, če hočete, ki ima nek osnovni pogum, samo ta oseba je spo-
sobna tega, kar imenujemo odgovornost. Tu imamo z neko, bi rekel, v starih
časih bi bili rekli z neko dialektiko, z nekim prepletanjem dveh polov, kjer se
pravzaprav svoboda opredeljuje s pojmi obvez in ob pojmu obveze; kategori-
je obveze ljudi ali dolžnosti ljudi se opredeljujejo s pojmi ali pa atributi svobo-
de. (www.fidaplus.net; DZ 1995)
Pojavitev samo na začetku izreka, takih primerov je 665, bi morda lah-
ko kazala na konektorsko vlogo, vendar pregled ne da natančnega rezulta-
ta, med zadetki so tako operatorji kot konektorji (primer (59) spodaj):
(59)
Mi pa se moramo zavedati in postaviti zahtevo vladi oziroma vsem resorjem,
ki jih vlada pokriva, da mora načelo varovanja okolja slediti vsem programom
na vseh ravneh razvoja Slovenije; tako na področju gradenj cest, področju
energetike in ostalih področjih, s katerimi se dnevno srečujemo. Samo na tak
način je možno pričakovati, da bo po sprejemu ta program imel tudi svoje
učinkovito nadaljevanje. (www.fidaplus.net; DZ 1999)
skrbi samo za sebe, samo človeka ne sme biti zraven. Vsi se strinjamo, da lah-
ko eno dolino zapremo, da ljudje ne bodo vanjo hodili; ni problem. Drevo,
ki se posuši in tam segnije, pač tam segnije; divja žival … (www.fidaplus.net;
Državni zbor 1999)
Spodnji primer (58) pa predstavlja, kaj se zgodi, če samo v diskurzu na-
domešča tako operatorje kot konektorje: samo operator se nanaša na samo
oseba (2 ponovitvi) in na prislovno zvezo samo bolj ali manj slučajno, samo
konektor pa nastopa v zvezi ne samo, temveč tudi (stopnjevanje – 3 zapored-
ne ponovitve).
(58)
Mislim, da ne smemo človeka pojmovati pretežno niti kot delovno silo niti
kot nekega prostonihajočega duha nekje, ki se pač v svetu samo bolj ali manj
slučajno nahaja itd., temveč da je resnica nekje v sredini. Ne glede na različ-
ne akcente verjetno ne bomo mogli mimo dejstva, da opredelimo člove-
ka predvsem kot samostojno osebo, ki je odgovorna za sebe, ne samo za svo-
je zdravje, za svoje ekološko okolje, ne samo za svoj napredek, ne samo za svoje
finance itd., temveč tudi za ožjo in širšo skupnost - skratka, osebo z odgovor-
nostjo. Odgovornosti pa ni mogoče opredeliti in zahtevati, če ne določimo
tudi individualnosti in samostojnosti, ni odgovornosti brez osebne svobode,
ni odgovornosti brez posebnih kompetenc te osebe. Samo oseba, ki je v sebi
svobodna, ki teži po svobodi, ki je pripravljena reči ne, ki ima neko osnovno
civilno korajžo, če hočete, ki ima nek osnovni pogum, samo ta oseba je spo-
sobna tega, kar imenujemo odgovornost. Tu imamo z neko, bi rekel, v starih
časih bi bili rekli z neko dialektiko, z nekim prepletanjem dveh polov, kjer se
pravzaprav svoboda opredeljuje s pojmi obvez in ob pojmu obveze; kategori-
je obveze ljudi ali dolžnosti ljudi se opredeljujejo s pojmi ali pa atributi svobo-
de. (www.fidaplus.net; DZ 1995)
Pojavitev samo na začetku izreka, takih primerov je 665, bi morda lah-
ko kazala na konektorsko vlogo, vendar pregled ne da natančnega rezulta-
ta, med zadetki so tako operatorji kot konektorji (primer (59) spodaj):
(59)
Mi pa se moramo zavedati in postaviti zahtevo vladi oziroma vsem resorjem,
ki jih vlada pokriva, da mora načelo varovanja okolja slediti vsem programom
na vseh ravneh razvoja Slovenije; tako na področju gradenj cest, področju
energetike in ostalih področjih, s katerimi se dnevno srečujemo. Samo na tak
način je možno pričakovati, da bo po sprejemu ta program imel tudi svoje
učinkovito nadaljevanje. (www.fidaplus.net; DZ 1999)