Page 47 - Lidija Tavčar, Homo spectator: uvod v muzejsko pedagogiko, Digitalna knjižnica, Dissertationes 3
P. 47
Preliminarije za muzejsko padagogiko
Katere umetnine so lahko učenci občudovali brez
»moralne škode«
Posamezni avtorji so v Učiteljskem tovarišu v letih 1897, 1898 in 1899
sporočali o umetniških podobah, s katerimi je moč zbujati pri učencih
umetniški čut, iz katerega se bo pozneje oblikoval umetniški okus. Upo-
rabljali so jih na francoskih in angleških šolah in v Hamburgu, kjer so
osnovali »Lehrervereinigung für die Pflege der künstlerischen Bildung«,
in strogo pazili, kaj učitelji »podajajo učencem v umetniški užitek.«36
Na Dunaju, v krogu »Gesellschaft für vervieffältigende Kunst«, pa so
izdali prvo serijo 25 od 500 načrtovanih podob. Natis slik je pohvalil
slovenski pisec: »To podjetje mora vsak, ki se peča z vzgojo in poukom,
z radostjo pozdraviti, saj se bode s temi podobami na široko zasnovani
podlagi širilo znanstvo med razne slojeve. Podobe niso namenjene samo
šoli, ampak tudi domu, torej ne samo šolski mladini, ampak tudi dozore-
lim možem in ženam, katerim bodo blažili umetniški okus. Ker je v tem
podjetju združena umetnost s pedagogiko, nam je pričakovati dobrega
dela.«37 Tudi neki drug pisec odobrava izdajo podob in še doda: »Poseb-
no za dom namenjeno in zlasti za tisti del ljudstva, ki nima časa in prili-
ke izobraževati se drugače, je posameznim polam na zadnji strani prido-
dano besedilo v vseh avstrijskih jezikih, katero nastopi povsod tam, kjer
prinaša podoba oblike ali dogodke, katerih ni lahko umeti brez nekega
znanja.«38 Čez desetletje so objavili v Popotniku članek, ki sporoča, da
36 I. Krulc, Podobe za šolo in dom, Učiteljski tovariš (1898), 45.
37 N. d., 45.
38 Učiteljski tovariš, Ljubljana 1898, 85. V članku so naštete naslednje slike: 1. podoba Njego-
vega veličanstva cesarja Franca Jožefa I., risal K. Pochwalski. Svetopisemska zgodovina: 2. Prva
človeka, 3. Rojstvo Kristusovo, 4. Hoja na Golgoto, Pripovedke in legende: 5. Libuša, 6. Mari-
jina legenda I, Bajke: 7. Janko in Metka, 8. Volk in sedmero mladih kozic, Zgodovina: 9. Rim-
sko pristanišče, 10. Germanska vas, 11. Huni I, 12. Romanski grad, 13. Štefan svetnik, prvi kralj
ogrski, 14. Rudolf Habsburški, 15. Srednjeveško mesto, 16. Oblega mesta za časa tridesetletne
vojske, 17. Turki oblegajo Dunaj (1683) I.,18. Cesarica Marija Terezija, 19. Mestno življenje za
časa cesarja Franca I., Zemljepisje: 20. Donava pri Dunaju, 21. Visoko gorovje in ravnina, Podo-
be iz ljudskega življenja: 22.Tirolske noše, 23. Zima, 24. Pasji tipi, Tehnične naprave: 25. Žele-
zniške zgradbe.
V drugi seriji so natisnili: 26. Križanje, 27. Romanski samostan, 28. Cesar Maksimiljan I, 29. So-
lina Vielička, 30. Življenje kmetov v XII. stoletju, 31. Življenje na cesti v XIV. stoletju, 32 Turki
oblegajo Dunaj (1683) (Prikopi-Poljska pokovnica-Kara Mustafa-Arabec-Beduinski šotor-Jani-
čar-Čerkes-Tatarji-Albanez), 33. Hiša romanskega zloga, 34. Sveti Severin, 35. Obleganje mesta
v XIV. stoletju, 36. Goreči grm (Podobe iz stare zaveze) 37. Obujenje Lazarjevo (podobe iz nove
zaveze) 38. Trnjuljčica, 39. Germani, 40. Visoko gorovje, 41. Levi, 42. Donava do Ulma, 43. Do-
nava od Pasova do Greifensteina, 44. Huni, 45. Viteški turnir, 46. Drobnica, 47. Vinstvo, 48.
Praga, 49. Mestno življenje za tridesetletne vojske, 50. Iz mesta za tridesetletne vojske (»Pole s
podobami za šolo in dom«, Učiteljski tovariš (1899), 55).
Katere umetnine so lahko učenci občudovali brez
»moralne škode«
Posamezni avtorji so v Učiteljskem tovarišu v letih 1897, 1898 in 1899
sporočali o umetniških podobah, s katerimi je moč zbujati pri učencih
umetniški čut, iz katerega se bo pozneje oblikoval umetniški okus. Upo-
rabljali so jih na francoskih in angleških šolah in v Hamburgu, kjer so
osnovali »Lehrervereinigung für die Pflege der künstlerischen Bildung«,
in strogo pazili, kaj učitelji »podajajo učencem v umetniški užitek.«36
Na Dunaju, v krogu »Gesellschaft für vervieffältigende Kunst«, pa so
izdali prvo serijo 25 od 500 načrtovanih podob. Natis slik je pohvalil
slovenski pisec: »To podjetje mora vsak, ki se peča z vzgojo in poukom,
z radostjo pozdraviti, saj se bode s temi podobami na široko zasnovani
podlagi širilo znanstvo med razne slojeve. Podobe niso namenjene samo
šoli, ampak tudi domu, torej ne samo šolski mladini, ampak tudi dozore-
lim možem in ženam, katerim bodo blažili umetniški okus. Ker je v tem
podjetju združena umetnost s pedagogiko, nam je pričakovati dobrega
dela.«37 Tudi neki drug pisec odobrava izdajo podob in še doda: »Poseb-
no za dom namenjeno in zlasti za tisti del ljudstva, ki nima časa in prili-
ke izobraževati se drugače, je posameznim polam na zadnji strani prido-
dano besedilo v vseh avstrijskih jezikih, katero nastopi povsod tam, kjer
prinaša podoba oblike ali dogodke, katerih ni lahko umeti brez nekega
znanja.«38 Čez desetletje so objavili v Popotniku članek, ki sporoča, da
36 I. Krulc, Podobe za šolo in dom, Učiteljski tovariš (1898), 45.
37 N. d., 45.
38 Učiteljski tovariš, Ljubljana 1898, 85. V članku so naštete naslednje slike: 1. podoba Njego-
vega veličanstva cesarja Franca Jožefa I., risal K. Pochwalski. Svetopisemska zgodovina: 2. Prva
človeka, 3. Rojstvo Kristusovo, 4. Hoja na Golgoto, Pripovedke in legende: 5. Libuša, 6. Mari-
jina legenda I, Bajke: 7. Janko in Metka, 8. Volk in sedmero mladih kozic, Zgodovina: 9. Rim-
sko pristanišče, 10. Germanska vas, 11. Huni I, 12. Romanski grad, 13. Štefan svetnik, prvi kralj
ogrski, 14. Rudolf Habsburški, 15. Srednjeveško mesto, 16. Oblega mesta za časa tridesetletne
vojske, 17. Turki oblegajo Dunaj (1683) I.,18. Cesarica Marija Terezija, 19. Mestno življenje za
časa cesarja Franca I., Zemljepisje: 20. Donava pri Dunaju, 21. Visoko gorovje in ravnina, Podo-
be iz ljudskega življenja: 22.Tirolske noše, 23. Zima, 24. Pasji tipi, Tehnične naprave: 25. Žele-
zniške zgradbe.
V drugi seriji so natisnili: 26. Križanje, 27. Romanski samostan, 28. Cesar Maksimiljan I, 29. So-
lina Vielička, 30. Življenje kmetov v XII. stoletju, 31. Življenje na cesti v XIV. stoletju, 32 Turki
oblegajo Dunaj (1683) (Prikopi-Poljska pokovnica-Kara Mustafa-Arabec-Beduinski šotor-Jani-
čar-Čerkes-Tatarji-Albanez), 33. Hiša romanskega zloga, 34. Sveti Severin, 35. Obleganje mesta
v XIV. stoletju, 36. Goreči grm (Podobe iz stare zaveze) 37. Obujenje Lazarjevo (podobe iz nove
zaveze) 38. Trnjuljčica, 39. Germani, 40. Visoko gorovje, 41. Levi, 42. Donava do Ulma, 43. Do-
nava od Pasova do Greifensteina, 44. Huni, 45. Viteški turnir, 46. Drobnica, 47. Vinstvo, 48.
Praga, 49. Mestno življenje za tridesetletne vojske, 50. Iz mesta za tridesetletne vojske (»Pole s
podobami za šolo in dom«, Učiteljski tovariš (1899), 55).