Page 36 - Lidija Tavčar, Homo spectator: uvod v muzejsko pedagogiko, Digitalna knjižnica, Dissertationes 3
P. 36
 Homo spectator

5. Navadi se, da imaš vedno pri sebi beležko, in zapiši si svoje vtise. Tako boš
na naslednjem obisku obnovil svoja opažanja in vedel, kje si prejšnjikrat pre-
kinil ogled.

6. Svoje vtise o tem, kar si videl v muzeju, vključi v pogovor.

7. Pogosto uporabljaj specializirano literaturo o snovi, ki te zanima.

8. Periodično obiskuj najbližji muzej in dopusti, da ti postane šola v samoizo-
braževanju.

9. Zapomni si, da lahko v muzeju, vsakič ko ga obiščeš, vidiš kaj novega.

10. Imej osebno zbirko česarkoli. Že zbirka znamk je lahko koristna na več
načinov.

11. Pobliže se ukvarjaj s kakšno temo, ki sodi v muzejske študije.

12. Vzemi si dovolj časa za opazovanje, opazuj pozorno in veliko razmišljaj o
tem, kar vidiš.2

Čeprav je v teh navodilih za odrasle obiskovalce muzejev že mogoče vi-
deti začetke muzejske pedagogike,3 se je njen razmah začel šele v prvih de-
setletjih 20. stoletja, ko so muzeje in galerije začele množično obiskova-
ti šolske skupine. Pri nas se je to zgodilo še pozneje. Imeli smo namreč do-
kaj nerazvito mrežo muzejev4 in skromno število muzejskih delavcev. Po-

2 M. T. Balboni Briza, Gli studenti, gli studiosi, la folla, v: Il museo conosciuto, Milano 1984, 31–
–32; K. Hudson, A Social History of Museums. What the Visitors Thought, London 1975.
3 Z enako upravičenostjo bi v skladu z današnjo delitvijo edukacijskih ved, kakršno poznamo pri
nas, seveda lahko govorili tudi o začetkih »muzejske andragogike«.
4 Prvi muzej so na Kranjskem ustanovili v postnapoleonskem obdobju, ko se je oblikovala nacional-
na elita, mišljena je seveda intelektualna elita, ki se je zbrala v Prešernovem krogu. To je bil Kranjski
deželni muzej v Ljubljani. Naslednji muzeji (Celje, Ptuj, Maribor) pa so nastali ob prelomu stoletja,
ko se je okrepila slovenska buržoazija. Zato lahko rečemo, da se je dejanski razcvet muzejev odvijal
vzporedno z oblikovanjem nacionalne in politične identitete. Zavest, da ima muzej tudi izobraže-
valno funkcijo, je bila tudi pri nas živa že v času, ko je nastajal prvi slovenski muzej. Ko je namreč
leta 1821 dunajska vlada hkrati s potrditvijo stanovskega zbora o ustanovitvi Kranjskega deželnega
muzeja v Ljubljani prepustila tej ustanovi Zoisovo mineraloško zbirko, so deželni stanovi »obljubi-
li, da bodo mineralije dostopne višjim šolam pri pouku«. V resnici pa je muzej lahko začel opravlja-
ti svojo kulturno prosvetno nalogo šele leta 1831, ko so zbirke prvikrat razstavili (M. Gosar, Proble-
matika pedagoškega dela v Prirodoslovnem muzeju Slovenije, Argo (1973), št. 1/2, 36). Pričevanje
o Deželnem muzeju je podal F. V. Lipič: »Deželni muzej v pritličju licejske stavbe je delo veliko-
dušnega gospoda deželenega guvernerja, ekscelence barona von Šmidburga, muzejskega protektor-
ja, in domoljuba, neutrudnega gospoda Franca grofa von Hochenwarta, ki je sedaj njegov kurator.
Muzej ima poleg dragocene zapuščine učenega barona Žige Zoisa, sestavljene predvsem iz minera-
lov, in Hacquetovega herbarija še zbirko žuželk muzejskega kustosa gospoda Henrika Freyerja z do-
polnili gospoda Ferd. Schmita ter še več drugih zooloških primerkov, še zlasti ptičev. Med privatni-
mi muzejskimi zbirkami so posebej ogleda vredni herbariji odličnih botanikov Hladnika in Grafa
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41