Page 68 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 68
% (s standardno napako 0,5) učencev, ki dosegajo najnižjo zahtevnostno ra­
ven (to je raven D). Slednje nas uvršča nad mednarodno povprečje, ki je 10 %
(s standardno napako 0,2). Na ravni C imamo približno 21 % (0,9) naših učen­
cev, kar je podobno mednarodnemu povprečju vključenih izobraževalnih sis­
temov (21 % (s standardno napako 0,2)). Poglejmo še dve višji zahtevnostni rav­
ni. Najvišjo zahtevnostno raven državljanske vednosti (to je raven A) dosega 37
% (s standardno napako 1,4) naših učencev, raven B pa 38 % (s standardno na­
pako 1,2); slednje je izrazito bolje, kakor to velja za mednarodno povprečje, ki
je 31 % (s standardno napako 0,3). Skratka, iz slike 4.2 vidimo, da imamo manj
učencev na prvi zahtevnostni ravni in pod njo, na ravni C približno enak delež,
kakor to velja za mednarodno povprečje, na najvišji zahtevnostni ravni približ­
no enak delež, kot je mednarodno povprečje, na zahtevnostni ravni B pa je ne­
koliko več naših učencev, kot to velja za mednarodno povprečje.

Iz slike 4.2 je prav tako mogoče razbrati odstotke učencev drugih sode­
lujočih izobraževalnih sistemov, ki dosegajo ali ne dosegajo posamezne zah­
tevnostne ravni. Tako npr. vidimo zelo visoke odstotke učencev iz Danske, Ki­
tajskega Tajpeja, Finske, Švedske (od 62 do 58 % njihovih učencev dosega to
68 raven), ki dosegajo zahtevnostno raven A, kar je najvišja zahtevnostna raven
pri raziskavi ICCS. Če nas že to ne opogumlja (da v Sloveniji nimamo tako veli­
kega deleža učencev, ki bi dosegali to raven), nas verjetno mora to, da pa ima­
mo, na drugi strani, manjši delež učencev, ki dosegajo najnižjo zahtevnostno
raven ali pa še te ne.

V povprečju sta dve tretjini učencev v sodelujočih izobraževalnih sistemih
dosegli rezultate, ki jih na lestvici zahtevnosti uvrščajo na raven A ali B. Nasled­
njih približno 21 % učencev je doseglo rezultat, ki zadošča za raven C. V devetih
izobraževalnih sistemih je bil delež (odstotek) učencev najvišji na ravni A, v nas­
lednjih devetih pa na ravni B. V trinajstih izobraževalnih sistemih je več kot 60 %
učencev doseglo raven A ali B. V dveh izobraževalnih sistemih je bil najvišji od­
stotek učencev na ravni C. Samo eden od izobraževalnih sistemov je zabeležil
najvišji delež učencev na ravni D. V dveh izobraževalnih sistemih (Peru in Domi­
nikanska republika) je več kot 60 % učencev umeščenih na raven C ali pod njo.22

Razlike med spoloma

Razlike med spoloma v večini izobraževalnih sistemov, ki sodelujejo v medna­
rodnih raziskavah znanja učencev v 4. ali 8 razredu šolanja, kažejo razlike med
spoloma v kognitivnih dosežkih. V Sloveniji se zdi, da gre na nekaterih področ­
jih merjenja za razmeroma konstantno prevlado deklic pri dosežkih. To so na­
mreč pokazali tudi zadnji cikli23 raziskav na področju bralne pismenosti (IEA

22 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 59.

23 Če se, recimo, usmerimo le na slednje.

državljanska vzgoja v sloveniji
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73