Page 73 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 73
idiki državljanskega delovanja 73
učencev v Sloveniji

Poglavje smo tako poimenovali zato, ker se ukvarja z različnimi vidiki delova­
nja1 učencev v družbenem in političnem življenje. Tako lahko razumemo tisto
delovanje, ki ni ozko vezano zgolj na delovanje v političnem življenju, temveč
se lahko nanaša tudi na povezanost ljudi z življenjem njihove skupnosti (Pu­
tnam, 1995: 665). Vprašanja o teh vidikih smo vključili v Vprašalnik za učence
in učenke.

Ker je vključenost državljanov ena glavnih lastnosti demokratične druž­
be, je bil eden izmed ključnih ciljev ICCS merjenje obsega učenčevega delo­
vanja pri vidikih državljanske vzgoje in izobraževanja. Državljansko delovanje
se ne nanaša le na osebno udeležbo učencev v teh dejavnostih, temveč tu­
di na njihovo motivacijo za delovanje v državljanskih aktivnostih, samozau­
panje v učinkovitost njihove participacije ter njihova prepričanja o zmožno­
stih, da se aktivno vključijo. Velik del literature na tem tematskem področju
se nanaša na državljansko delovanje učencev, ki ga podpirajo in spodbujajo
šole. Eden od pomembnih prispevkov znanstvene literature o delovanju je
distinkcija med emocionalnim delovanjem (pozitivne in negativne reakcije na
učitelje, akademsko delo in šolo), behaviorističnim delovanjem (sodelovanje
v akademskih, socialnih in izvenšolskih dejavnostih) in kognitivnim delova­
njem (pripravljenost in prizadevanje, da bi razumel kompleksne ideje in obvla­
dal različne spretnosti) (Fredericks et al., 2004). V tem poglavju poudarjamo be­
haviaristično delovanje učenca na področjih, pomembnih za državljanstvo, ter
interes učencev za različne vidike državljanstva.2

1 Angleška ustreznica je engagement.

2 W. Schulz et al., Becoming Citizens in a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Educa-
tion Study 2016 International Report (Springer Open, 2018), 72–73.
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78