Page 28 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 28
državljanstva« kot ključen koncept, povezan z učenčevo državljansko
identiteto.37

Druga dimenzija je kognitivna dimenzija, ki v raziskovalnem okviru ICCS
2016 vključuje dva kognitivna procesa:

– vednost: nanaša se na naučene informacije s področja državljanske
vzgoje in izobraževanja, ki jih učenci uporabljajo, ko rešujejo kom­
pleksne kognitivne naloge, in ki jim pomaga osmisliti njihov smisel v
družbenem svetu.

– sklepanje in analiziranje: nanaša se na načine, na katere učenci upo­
rabljajo informacije (s področja državljanske vzgoje in izobraževanja),
da pridejo do ugotovitev, ki so širše od vsebine posameznega koncep­
ta. Ta proces se nanaša tudi na načine, na katere učenci te ugotovitve
uporabijo v življenju.38

Ocenjevalni okvir je definiral različne tipe percepcij učencev in vedenja

28 (obnašanja), ki so relevantni za državljanstvo. Identificirani (in vključeni) sta bi­
li dve afektivno-vedenski domeni: (i) stališča in (ii) delovanje.

– Prepričanja: nanašajo se na presoje ali ocenjevanje idej, oseb, objek­
tov, dogodkov, situacij in/ali razmerij. Vključujejo prepričanja učencev
o demokraciji in državljanstvu, njihov odnos do pravic in odgovorno­
sti skupin v družbi ter odnos do institucij.

– Delovanje: nanaša se na državljansko participacijo učencev, pričakova­
nja glede participacije v prihodnosti in na dispozicije učencev, da se
aktivno vključijo v družbo (interes, občutek učinkovitost). Pojem delo­
vanja vključuje koncepte, kot so pripravljenost na participiranje v raz­
ličnih oblikah državljanskih protestov, pričakovana prihodnja politična
participacija, ko bodo odrasli, in pričakovana prihodnja participacija v
državljanskih aktivnostih.39

Iz Tabele 1.1 je mogoče razbrati poudarke različnih vsebinskih, kognitivnih
in afektivno-vedenjskih domen v instrumentih mednarodne raziskave (v ko­
gnitivnem testu in vprašalniku za učence).

Iz tabele je razvidno, da se je Evropski regionalni vprašalnik nanašal na
prepričanja učencev, pri čemer po deležu vključenosti vsebinskih domen iz­
stopata dve vsebinski področji, to sta družba in njeni sistemi ter državljanska
načela. Teh vprašanj je bilo v tem instrumentu skupaj 58. V mednarodnem de­
lu vprašalnika (ne le regijskem) je nekoliko izstopala afektivno-vedenjska di­

37 Ibid., 11.

38 Ibid.

39 Ibid.

državljanska vzgoja v sloveniji
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33