Page 28 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 28
državljanstva« kot ključen koncept, povezan z učenčevo državljansko
identiteto.37
Druga dimenzija je kognitivna dimenzija, ki v raziskovalnem okviru ICCS
2016 vključuje dva kognitivna procesa:
– vednost: nanaša se na naučene informacije s področja državljanske
vzgoje in izobraževanja, ki jih učenci uporabljajo, ko rešujejo kom
pleksne kognitivne naloge, in ki jim pomaga osmisliti njihov smisel v
družbenem svetu.
– sklepanje in analiziranje: nanaša se na načine, na katere učenci upo
rabljajo informacije (s področja državljanske vzgoje in izobraževanja),
da pridejo do ugotovitev, ki so širše od vsebine posameznega koncep
ta. Ta proces se nanaša tudi na načine, na katere učenci te ugotovitve
uporabijo v življenju.38
Ocenjevalni okvir je definiral različne tipe percepcij učencev in vedenja
28 (obnašanja), ki so relevantni za državljanstvo. Identificirani (in vključeni) sta bi
li dve afektivno-vedenski domeni: (i) stališča in (ii) delovanje.
– Prepričanja: nanašajo se na presoje ali ocenjevanje idej, oseb, objek
tov, dogodkov, situacij in/ali razmerij. Vključujejo prepričanja učencev
o demokraciji in državljanstvu, njihov odnos do pravic in odgovorno
sti skupin v družbi ter odnos do institucij.
– Delovanje: nanaša se na državljansko participacijo učencev, pričakova
nja glede participacije v prihodnosti in na dispozicije učencev, da se
aktivno vključijo v družbo (interes, občutek učinkovitost). Pojem delo
vanja vključuje koncepte, kot so pripravljenost na participiranje v raz
ličnih oblikah državljanskih protestov, pričakovana prihodnja politična
participacija, ko bodo odrasli, in pričakovana prihodnja participacija v
državljanskih aktivnostih.39
Iz Tabele 1.1 je mogoče razbrati poudarke različnih vsebinskih, kognitivnih
in afektivno-vedenjskih domen v instrumentih mednarodne raziskave (v ko
gnitivnem testu in vprašalniku za učence).
Iz tabele je razvidno, da se je Evropski regionalni vprašalnik nanašal na
prepričanja učencev, pri čemer po deležu vključenosti vsebinskih domen iz
stopata dve vsebinski področji, to sta družba in njeni sistemi ter državljanska
načela. Teh vprašanj je bilo v tem instrumentu skupaj 58. V mednarodnem de
lu vprašalnika (ne le regijskem) je nekoliko izstopala afektivno-vedenjska di
37 Ibid., 11.
38 Ibid.
39 Ibid.
državljanska vzgoja v sloveniji
identiteto.37
Druga dimenzija je kognitivna dimenzija, ki v raziskovalnem okviru ICCS
2016 vključuje dva kognitivna procesa:
– vednost: nanaša se na naučene informacije s področja državljanske
vzgoje in izobraževanja, ki jih učenci uporabljajo, ko rešujejo kom
pleksne kognitivne naloge, in ki jim pomaga osmisliti njihov smisel v
družbenem svetu.
– sklepanje in analiziranje: nanaša se na načine, na katere učenci upo
rabljajo informacije (s področja državljanske vzgoje in izobraževanja),
da pridejo do ugotovitev, ki so širše od vsebine posameznega koncep
ta. Ta proces se nanaša tudi na načine, na katere učenci te ugotovitve
uporabijo v življenju.38
Ocenjevalni okvir je definiral različne tipe percepcij učencev in vedenja
28 (obnašanja), ki so relevantni za državljanstvo. Identificirani (in vključeni) sta bi
li dve afektivno-vedenski domeni: (i) stališča in (ii) delovanje.
– Prepričanja: nanašajo se na presoje ali ocenjevanje idej, oseb, objek
tov, dogodkov, situacij in/ali razmerij. Vključujejo prepričanja učencev
o demokraciji in državljanstvu, njihov odnos do pravic in odgovorno
sti skupin v družbi ter odnos do institucij.
– Delovanje: nanaša se na državljansko participacijo učencev, pričakova
nja glede participacije v prihodnosti in na dispozicije učencev, da se
aktivno vključijo v družbo (interes, občutek učinkovitost). Pojem delo
vanja vključuje koncepte, kot so pripravljenost na participiranje v raz
ličnih oblikah državljanskih protestov, pričakovana prihodnja politična
participacija, ko bodo odrasli, in pričakovana prihodnja participacija v
državljanskih aktivnostih.39
Iz Tabele 1.1 je mogoče razbrati poudarke različnih vsebinskih, kognitivnih
in afektivno-vedenjskih domen v instrumentih mednarodne raziskave (v ko
gnitivnem testu in vprašalniku za učence).
Iz tabele je razvidno, da se je Evropski regionalni vprašalnik nanašal na
prepričanja učencev, pri čemer po deležu vključenosti vsebinskih domen iz
stopata dve vsebinski področji, to sta družba in njeni sistemi ter državljanska
načela. Teh vprašanj je bilo v tem instrumentu skupaj 58. V mednarodnem de
lu vprašalnika (ne le regijskem) je nekoliko izstopala afektivno-vedenjska di
37 Ibid., 11.
38 Ibid.
39 Ibid.
državljanska vzgoja v sloveniji