Page 24 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 24
acije so učenci, ki bodo verjetneje sodelovali v aktivnostih (na šoli, doma,
znotraj skupnosti), ki promovirajo te dosežke.29 Enostranska puščica med pred
hodnimi in procesnimi kontekstualnimi vplivi opisuje razmerje med enostran
skimi faktorji.
Predispozicije Procesi Dosežki
Širša skupnost IzobŠrirašžaevskaulnpenpoostlitike
Izobraževalni sistem Politični dogodki
Zgodovina in kultura
Šola/razred
Karakteristike
Kompozicija
Viri
Učenčeve Učenčeva
karakteristike socializacija
Domače okolje
24 in okolje vrstnikov in učenje
Družinsko ozadje
Socialne skupine Domače okolje
in okolje vrstnikov
Komunikacija
Uporaba medijev
Slika 1.1: Konteksti razvoja učnih izidov povezanih z državljansko vzgojo
in izobraževanjem
Vir: Schulz et al., 2018: 13.
Kontekst širše skupnosti je mogoče obravnavati večplastno. Z lokalno
skupnostjo, ki jo sestavljata šola, ki jo učenec obiskuje, in domače okolje, je
širša skupnost vključena v širše regionalne, nacionalne in (morebiti) tudi nad
nacionalne kontekste. Na znanje, kompetence, dispozicije in prepričanja, ki
jih imajo učenci, potencialno vplivajo faktorji, ki so povezani z njihovo širšo
skupnostjo (na lokalni, regionalni, nacionalni in nadnacionalni ravni), z njiho
vo šolo in razredom (pouk, učno okolje in tudi šolska kultura, ki jo izkusijo), nji
hovim domom in vrstniki (domače ozadje in socialno (izvenšolsko) okolje) in z
njihovimi individualnimi karakteristikami (ki so pomembne pri njihovih odzi
vih na učenje o državljanski vzgoji).
Kontekstualni vplivi na državljansko vzgojo in izobraževanje so lahko opre
deljeni tudi kot predispozicije ali pa procesni dejavniki. Predispozicije se nana
šajo na zgodovinsko ozadje, ki vpliva na način učenja državljanske vzgoje (npr.
preko zgodovinskih dejavnikov in politik, ki oblikujejo način učenja). Procesni
dejavniki istočasno oblikujejo državljansko vzgojo in izobraževanje. Tako lah
29 Pri čemer želimo posebej opozoriti, da slednjega ne smemo razumeti v smislu kavzalnosti, bolj gre
za povezanost.
državljanska vzgoja v sloveniji
znotraj skupnosti), ki promovirajo te dosežke.29 Enostranska puščica med pred
hodnimi in procesnimi kontekstualnimi vplivi opisuje razmerje med enostran
skimi faktorji.
Predispozicije Procesi Dosežki
Širša skupnost IzobŠrirašžaevskaulnpenpoostlitike
Izobraževalni sistem Politični dogodki
Zgodovina in kultura
Šola/razred
Karakteristike
Kompozicija
Viri
Učenčeve Učenčeva
karakteristike socializacija
Domače okolje
24 in okolje vrstnikov in učenje
Družinsko ozadje
Socialne skupine Domače okolje
in okolje vrstnikov
Komunikacija
Uporaba medijev
Slika 1.1: Konteksti razvoja učnih izidov povezanih z državljansko vzgojo
in izobraževanjem
Vir: Schulz et al., 2018: 13.
Kontekst širše skupnosti je mogoče obravnavati večplastno. Z lokalno
skupnostjo, ki jo sestavljata šola, ki jo učenec obiskuje, in domače okolje, je
širša skupnost vključena v širše regionalne, nacionalne in (morebiti) tudi nad
nacionalne kontekste. Na znanje, kompetence, dispozicije in prepričanja, ki
jih imajo učenci, potencialno vplivajo faktorji, ki so povezani z njihovo širšo
skupnostjo (na lokalni, regionalni, nacionalni in nadnacionalni ravni), z njiho
vo šolo in razredom (pouk, učno okolje in tudi šolska kultura, ki jo izkusijo), nji
hovim domom in vrstniki (domače ozadje in socialno (izvenšolsko) okolje) in z
njihovimi individualnimi karakteristikami (ki so pomembne pri njihovih odzi
vih na učenje o državljanski vzgoji).
Kontekstualni vplivi na državljansko vzgojo in izobraževanje so lahko opre
deljeni tudi kot predispozicije ali pa procesni dejavniki. Predispozicije se nana
šajo na zgodovinsko ozadje, ki vpliva na način učenja državljanske vzgoje (npr.
preko zgodovinskih dejavnikov in politik, ki oblikujejo način učenja). Procesni
dejavniki istočasno oblikujejo državljansko vzgojo in izobraževanje. Tako lah
29 Pri čemer želimo posebej opozoriti, da slednjega ne smemo razumeti v smislu kavzalnosti, bolj gre
za povezanost.
državljanska vzgoja v sloveniji