Page 31 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 31
tucijah in stališča o družbi, pomembnosti različnih načel, na katerih teme 31
lji družba, učenčevske percepcije o skupnostih in o družbi ter spremembe pri
prepričanjih in vrednotah v primerjavi z letom 2009.
RV5: Kako so šole v sodelujočih izobraževalnih sistemih organizirane v
zvezi z državljansko vzgojo in izobraževanjem ter kakšna je povezava z
učnimi izidi pri učencih?
To raziskovalno vprašanje preučuje načine, na katere šole in njihove skup
nosti zagotavljajo državljansko vzgojo in izobraževanje. Podatki so bili zbrani z
vprašalniki za šole, učitelje ter učence in s kognitivnim testom za učence. Raz
iskovalna podvprašanja so se nanašala na pristope k državljanski vzgoji in iz
obraževanju, kurikule, vsebine, raziskovanje tega, kako šolske priložnosti, raz
redna in šolska klima spodbujajo vključenost učencev v državljanske procese,
interekacije med šolo in skupnostmi, da bi spodbudile učenje in vključevanje
v državljanske procese, ter raziskovanje tega, kako vlogo državljanske vzgo
je in izobraževanja vidijo šole in učitelji. Raziskovalo se je tudi primerjave z le
tom 2009.
Vzorčenje
Raziskava ICCS 2016 oziroma glavni zajem podatkov te raziskave je v Sloveniji
potekal v obdobju od konca marca do junija 2016. Pred tem je bil določen vzo
rec, na katerem se je podatke sploh zbiralo.
Definicije populacije ter metode vzorčenja učencev in učiteljev so bile v
ICCS 2016 enake kot v ICCS 2009.41 Vzorčenje je bilo dvostopenjsko – najprej se
je vzorčilo šole (po uporabljeni metodi PPS42 – verjetnost, ki je sorazmerna ve
likosti, glede na število učencev),43 nato pa še po en razred na vsaki od vzorče
nih šol. Standardi vzorčenja raziskave v vzorcu zahtevajo vsaj 150 šol. Ker ima
npr. Malta manj šol, kakor je za to postavljena meja, so v tej državi sodelovale
vse šole (to imenujemo cenzus). Prav tako je natančno število šol v vsakem od
izobraževalnih sistemov določeno glede na nacionalne karakteristike. Popula
cija učencev v ICCS zajema po 1 razred (na šolo) učencev v 8. letu šolanja (učen
ci, ki so stari približno 14 let oziroma povprečna starost učencev tega razreda
41 Smo pa v Sloveniji, poleg 8. razreda, zaradi primerljivosti rezultatov z raziskavo CivEd 1999, v vzorec
vključili tudi učence iz 9. razreda. Vendar je to veljalo le za raziskavo iz leta 2009. V ICCS 2016 so bili
vključeni le osmošolci.
42 V angleščini probability proportional to size.
43 Določenemu številu šol so vzorčene tudi t. i. nadomestne šole, ki se jih vključi, če šola, izbrana za so
delovanje, slednje zavrne. Vendar tudi tukaj ostaja pomembno določilo realizacije prvotno obliko
vanega vzorca. Da so rezultati za izobraževalni sistem še primerljivi (in ne navedeni kot nereprezen
tativen vzorec za izbrano populacijo), je mogoče nadomestiti le manjše število šol. Države oziroma
izobraževalni sistemi, ki tudi po zamenjavi niso izpolnili zahtevane realizacije vzorca, so navedeni
ločeno pod glavnim odsekom vsake mednarodne tabele v nadaljevanju tega poročila. Vidimo lah
ko, da določene države niso dosegle realizacije vzorca le pri posameznih populacijah (npr. učiteljih).
uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)
lji družba, učenčevske percepcije o skupnostih in o družbi ter spremembe pri
prepričanjih in vrednotah v primerjavi z letom 2009.
RV5: Kako so šole v sodelujočih izobraževalnih sistemih organizirane v
zvezi z državljansko vzgojo in izobraževanjem ter kakšna je povezava z
učnimi izidi pri učencih?
To raziskovalno vprašanje preučuje načine, na katere šole in njihove skup
nosti zagotavljajo državljansko vzgojo in izobraževanje. Podatki so bili zbrani z
vprašalniki za šole, učitelje ter učence in s kognitivnim testom za učence. Raz
iskovalna podvprašanja so se nanašala na pristope k državljanski vzgoji in iz
obraževanju, kurikule, vsebine, raziskovanje tega, kako šolske priložnosti, raz
redna in šolska klima spodbujajo vključenost učencev v državljanske procese,
interekacije med šolo in skupnostmi, da bi spodbudile učenje in vključevanje
v državljanske procese, ter raziskovanje tega, kako vlogo državljanske vzgo
je in izobraževanja vidijo šole in učitelji. Raziskovalo se je tudi primerjave z le
tom 2009.
Vzorčenje
Raziskava ICCS 2016 oziroma glavni zajem podatkov te raziskave je v Sloveniji
potekal v obdobju od konca marca do junija 2016. Pred tem je bil določen vzo
rec, na katerem se je podatke sploh zbiralo.
Definicije populacije ter metode vzorčenja učencev in učiteljev so bile v
ICCS 2016 enake kot v ICCS 2009.41 Vzorčenje je bilo dvostopenjsko – najprej se
je vzorčilo šole (po uporabljeni metodi PPS42 – verjetnost, ki je sorazmerna ve
likosti, glede na število učencev),43 nato pa še po en razred na vsaki od vzorče
nih šol. Standardi vzorčenja raziskave v vzorcu zahtevajo vsaj 150 šol. Ker ima
npr. Malta manj šol, kakor je za to postavljena meja, so v tej državi sodelovale
vse šole (to imenujemo cenzus). Prav tako je natančno število šol v vsakem od
izobraževalnih sistemov določeno glede na nacionalne karakteristike. Popula
cija učencev v ICCS zajema po 1 razred (na šolo) učencev v 8. letu šolanja (učen
ci, ki so stari približno 14 let oziroma povprečna starost učencev tega razreda
41 Smo pa v Sloveniji, poleg 8. razreda, zaradi primerljivosti rezultatov z raziskavo CivEd 1999, v vzorec
vključili tudi učence iz 9. razreda. Vendar je to veljalo le za raziskavo iz leta 2009. V ICCS 2016 so bili
vključeni le osmošolci.
42 V angleščini probability proportional to size.
43 Določenemu številu šol so vzorčene tudi t. i. nadomestne šole, ki se jih vključi, če šola, izbrana za so
delovanje, slednje zavrne. Vendar tudi tukaj ostaja pomembno določilo realizacije prvotno obliko
vanega vzorca. Da so rezultati za izobraževalni sistem še primerljivi (in ne navedeni kot nereprezen
tativen vzorec za izbrano populacijo), je mogoče nadomestiti le manjše število šol. Države oziroma
izobraževalni sistemi, ki tudi po zamenjavi niso izpolnili zahtevane realizacije vzorca, so navedeni
ločeno pod glavnim odsekom vsake mednarodne tabele v nadaljevanju tega poročila. Vidimo lah
ko, da določene države niso dosegle realizacije vzorca le pri posameznih populacijah (npr. učiteljih).
uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)