Page 23 - Klemenčič, Eva, Plamen V. Mirazchiyski, Jure Novak. 2019. Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 13
P. 23
ko kot v predhodne cikle) so bili vključeni učenci (praviloma 8. razredov), 23
pri katerih smo preverjali državljansko vednost oziroma znanje in razumeva
nje državljanstva, pa tudi njihova stališča in pripravljenost za delovanje v po
litičnem in širšem družbenem svetu. Vključeni so bili tudi učitelji ciljnih razre
dov in ravnatelji vključenih šol. Na podlagi tako širokega spektra namreč lahko
spremljamo ne le državljansko vednost pri učencih, temveč zberemo vse tis
te podatke, ki podrobneje pojasnjujejo kontekste, ki so pomembni in se pove
zujejo z državljansko vednostjo učencev pa tudi njihovimi stališči in pripravlje
nostjo za delovanje. Gre za kontekste domačega okolja, razreda, šole, lokalne
skupnosti. Nenazadnje, raziskavi je dodan tudi nacionalni kontekstualni vpra
šalnik, za sodelujoče evropske države pa tudi Evropski regionalni modul.27 Pri
čemer je potrebno poudariti, da raziskava za Slovenijo ni pomembna le zaradi
obveznega predmeta, ki ga sicer imamo v tem ciljnem razredu (Domovinska in
državljanska kultura in etika), kajti sama raziskava ICCS ni vezana na posame
zne predmete, ampak na različne pristope. Nekatere države npr. nimajo obve
znega predmeta v ciljnem razredu, nekatere države sicer imajo podoben pred
met, a ga poimenujejo drugače. Zato se v raziskavi zrcalijo neki širši pristopi, in
sicer to, kar učenci pridobivajo pri posameznih predmetih, kroskurikularno ali
v smislu celokupnosti delovanja šole. Skratka, gre za vsešolski pristop.
Kontekstualni in ocenjevalni okvir, raziskovalna
vprašanja, vzorčenje ICCS 2016
Kontekstualni okvir in instrumenti28
Raziskave o rezultatih državljanske vzgoje in izobraževanja morajo upošteva
ti kontekst, v katerem poteka državljansko učenje. Mladi razvijajo svoje razu
mevanje o svojih vlogah državljana s številnimi dejavnostmi in izkušnjami, ki
potekajo doma, v šoli, v razredu in v širši skupnosti. Kontekstualni dejavniki
vplivajo na učne rezultate državljanske vzgoje in izobraževanja (Slika 1.1). Dvo
stranska puščica na sliki med procesi in učnimi izidi oziroma dosežki prikazu
je recipročno razmerje. Učenci z višjo stopnjo državljanskega znanja in parti
27 Evropski regionalni modul (v 2016 je bil izveden tudi latinskoameriški modul, v ciklu pred tem pa
še azijski modul) je bil tej mednarodni raziskavi prvič dodan v ciklu 2009. Vendar je potrebno opo
zoriti, da smo za cikel 2016 oblikovali nekoliko drugačen regionalni modul, ki se več ne nanaša na
kognitivne dosežke učencev. Bomo pa o tem posebnem modulu več spregovorili v samostojni
publikaciji.
28 Poglavje je povzeto po mednarodnem poročilu ICCS 2016 (W. Schulz et al., Becoming Citizens in
a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 International Report
(Springer Open, 2018), 6–17) in publikaciji, ki predstavi raziskovalni okvir raziskave ICCS 2016 (W.
Schulz et al., IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016: Assessment framework (Am
sterdam, the Netherlands: IEA, 2016), 7–61). Vendar v naši publikaciji ustrezneje uporabljamo ter
min za sodelujoče entitete, in sicer izobraževalni sistemi in ne države. Določene države imajo na
mreč več izobraževalnih sistemov (npr. Belgija). Pri čemer je potrebno omeniti, da v enem primeru
ne moremo govoriti niti o izobraževalnem sistemu, temveč o subregiji.
uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)
pri katerih smo preverjali državljansko vednost oziroma znanje in razumeva
nje državljanstva, pa tudi njihova stališča in pripravljenost za delovanje v po
litičnem in širšem družbenem svetu. Vključeni so bili tudi učitelji ciljnih razre
dov in ravnatelji vključenih šol. Na podlagi tako širokega spektra namreč lahko
spremljamo ne le državljansko vednost pri učencih, temveč zberemo vse tis
te podatke, ki podrobneje pojasnjujejo kontekste, ki so pomembni in se pove
zujejo z državljansko vednostjo učencev pa tudi njihovimi stališči in pripravlje
nostjo za delovanje. Gre za kontekste domačega okolja, razreda, šole, lokalne
skupnosti. Nenazadnje, raziskavi je dodan tudi nacionalni kontekstualni vpra
šalnik, za sodelujoče evropske države pa tudi Evropski regionalni modul.27 Pri
čemer je potrebno poudariti, da raziskava za Slovenijo ni pomembna le zaradi
obveznega predmeta, ki ga sicer imamo v tem ciljnem razredu (Domovinska in
državljanska kultura in etika), kajti sama raziskava ICCS ni vezana na posame
zne predmete, ampak na različne pristope. Nekatere države npr. nimajo obve
znega predmeta v ciljnem razredu, nekatere države sicer imajo podoben pred
met, a ga poimenujejo drugače. Zato se v raziskavi zrcalijo neki širši pristopi, in
sicer to, kar učenci pridobivajo pri posameznih predmetih, kroskurikularno ali
v smislu celokupnosti delovanja šole. Skratka, gre za vsešolski pristop.
Kontekstualni in ocenjevalni okvir, raziskovalna
vprašanja, vzorčenje ICCS 2016
Kontekstualni okvir in instrumenti28
Raziskave o rezultatih državljanske vzgoje in izobraževanja morajo upošteva
ti kontekst, v katerem poteka državljansko učenje. Mladi razvijajo svoje razu
mevanje o svojih vlogah državljana s številnimi dejavnostmi in izkušnjami, ki
potekajo doma, v šoli, v razredu in v širši skupnosti. Kontekstualni dejavniki
vplivajo na učne rezultate državljanske vzgoje in izobraževanja (Slika 1.1). Dvo
stranska puščica na sliki med procesi in učnimi izidi oziroma dosežki prikazu
je recipročno razmerje. Učenci z višjo stopnjo državljanskega znanja in parti
27 Evropski regionalni modul (v 2016 je bil izveden tudi latinskoameriški modul, v ciklu pred tem pa
še azijski modul) je bil tej mednarodni raziskavi prvič dodan v ciklu 2009. Vendar je potrebno opo
zoriti, da smo za cikel 2016 oblikovali nekoliko drugačen regionalni modul, ki se več ne nanaša na
kognitivne dosežke učencev. Bomo pa o tem posebnem modulu več spregovorili v samostojni
publikaciji.
28 Poglavje je povzeto po mednarodnem poročilu ICCS 2016 (W. Schulz et al., Becoming Citizens in
a Changing World : IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016 International Report
(Springer Open, 2018), 6–17) in publikaciji, ki predstavi raziskovalni okvir raziskave ICCS 2016 (W.
Schulz et al., IEA International Civic and Citizenship Education Study 2016: Assessment framework (Am
sterdam, the Netherlands: IEA, 2016), 7–61). Vendar v naši publikaciji ustrezneje uporabljamo ter
min za sodelujoče entitete, in sicer izobraževalni sistemi in ne države. Določene države imajo na
mreč več izobraževalnih sistemov (npr. Belgija). Pri čemer je potrebno omeniti, da v enem primeru
ne moremo govoriti niti o izobraževalnem sistemu, temveč o subregiji.
uvod v mednarodno raziskavo državljanske vzgoje in izobraževanja (iea iccs 2016)